1970-luvun alussa lanseerattu Honda Civic on edennyt nykyään jo kymmenenteen sukupolveensa. Lähes entisen Accordin mittoihin kasvaneella nykymallilla ei ole nimeä lukuun ottamatta juuri mitään tekemistä neljän vuosikymmenen takaisen pikkuauton kanssa, mutta yksi piirre Civicissä on sentään säilynyt halki vuosikymmenten. Auto on nimittäin pitänyt kiinni etuvetoisesta perusrakenteestaan, ja Type R -sporttiversiotkin on tehty samalla kaavalla.
Vaikka Civic on ”vain” edestä raapiva japsikompakti, sen tietyt sukupolvet ovat kohonneet melkoiseen kulttiasemaan erityisesti Atlantin takaisissa tuning-piireissä. Esimerkiksi 1990-luvun alussa esitelty EG3-korimalli on suosittu rakenteluaihio, jonka pohjalta on tehty jopa etuvetoisia kiihdytysautoja. Lisäksi Amerikassa on kaupattu vuosien mittaan melkoinen määrä Civicin coupé-versioita, joita on nähty jopa Fast & Furious -leffoissa.
Nettiin putkahti nyt video, jossa Amerikan nopeimpiin kuuluvat Civicit ottavat toisistaan mittaa kiihdytyssuoralla. World’ Greatest Drag Race -tyyliin tehty mittelö toi samalle viivalle kahdeksan viritettyä Hondaa, joiden yhteisteho ylittää jo 4000 hevosvoiman rajapyykin. Esimerkiksi punaisessa vuoden 1994 Civicissä on peräti 1100 ahdettua heppaa, joten se on jo varsin kova luu peitottavaksi.
Toisessa, myöskin turboahdetussa Hondassa on puolestaan ”vain” 790 hevosvoimaa, missä on jo riittämiin haastetta etuvedolle. Vaparikoneisesta vuoden 1993 Civicistä on revitty puolestaan 430 heppaa, mikä on varsin kunnioitettava suoritus ilman ahtimia. Joukossa on kuitenkin yksi auto, joka nousee ylitse muiden. Sininen Honda on varsin huomaamattoman näköinen, mutta sen kuoriin on asennettu neliveto 900-hevosvoimaiseksi viritetyn tekniikan lisäksi.
Katso videolta, kuinka tämä kahdeksikko irtoaa viivalta. Se tulee ainakin selväksi, että näin lyhyellä matkalla pelkästä tehosta ei ole paljonkaan iloa ilman kunnon pitoa.