Huipputyylikkäästi retromuotoilua hyödyntävä 07 on yksi tämän hetken puristisimpia urheiluautoja. Pariisin autonäyttelyssä mallisarjan kruunuksi esitellään ratakäyttöönkin sopiva R, kunnes täyssähköisen seuraajan aika koittaa.
Vaikka R:ssä on sama turbonelonen kuin pykälää kesymmässä S:ssä, uusi versio on nopeampi sekä suorilla että mutkissa. Tästä saadaan kiittää ensinnäkin painoa, jota on saatu kevennettyä vielä 34 kilolla höyhensarjaan oikeuttavaan 1082 kilon massaan. Dieetti on toteutettu esimerkiksi hiilikuituisen nokkapellin ja samasta materiaalista tehtyjen vanteiden avulla. Ne ovat edessä avoimemmat jarrujen jäähdytyksen tehostamiseksi, kun taas takavanteet ovat melko umpinaiset ilmanvastuksen pienentämiseksi.
Lisäksi autossa on Sabeltin hiilikuituiset kuppipenkit kuusipistevöillä, ja takalasikin on korvattu hiilikuidusta tehdyllä ratkaisulla. Helmojen alle on sovitettu hiilikuituisia lippoja aerodynamiikan optimoimiseksi, kun taas entistä leveämpi diffuusori ja joutsenkaulainen hiilikuituinen takasiipi lisäävät downforcea. Jo pelkkä spoileri kasvattaa maaefektiä 29 kilon verran, kun taas nokkapellin aukot lisäävät downforcea 14 kilolla.
Vaikka maaefektiä on entistä enemmän, myös huippunopeus on kasvanut 285 km/h:n lukemaan. Tämä johtuu ilmanvastuksen pienentymisestä 5 prosentilla, koska Alpinen seitsemänpykäläiseen kaksoiskytkinvaihteistoon tai 1,8-litraiseen turboneloseen ei ole koskettu. Se tuottaa samat 300 heppaa ja 340 newtonia kuin S:ssä. Kiihtyvyyskin on kohentunut, ja nyt nollasta sataan pyrähdetään vain 3,9 sekunnissa S:n 4,2:n sijasta.
Suosittelemme
Myös ääntä on entistä enemmän uuden pakoputkiston myötä, jossa ei ole läppiä. Äänitaso on kasvanut ohjaamossakin, koska äänieristystä on karsittu ja penkkien takainen lasinen väliseinä on korvattu alumiinisella. R on jo lähtökohtaisesti 10 milliä S:ää matalampi, ja jousitusta voi laskea vielä saman verran radalle lähdettäessä. Sekä kallistuksenvaimentimia että jousia on jäykennetty, ja uusia iskunvaimentimia pystyy säätämään käsin 20 eri asentoon. Lisäksi R:ssä on komposiittimalliset jarrulevyt sekä Michelinin katuslicksit.
Auton lanseerausvärinä palvelee Alpinen F1-kilpurista tuttu mattasininen. Sisätilojen erikoisuuksiin kuuluvat hiilikuituisten kuppipenkkien lisäksi Porschen RS-mallien kaltaiset kangaslenkit ovien kiinnivetokahvoina ja laajalti käytetty mikrokuitukangas. Suomeen tätäkään Alpinea ei kannata odotella, mutta valikoiduissa Euroopan maissa tilauskirjat avataan vielä tämän kuun aikana.
Scenic- ja muita Renault-malleja maahantuo ja myy: Auto Bassadone.