Renaultin sporttibrändi Alpine koki uuden tulemisensa vuonna 2017 lanseeratun A110:n myötä. Ajo-ominaisuuksiensa ja ulkonäkönsä puolesta kovasti kehuttu keskimoottorisportti ei ole kuitenkaan ollut mikään maailmanlaajuinen myyntimenestys, joten jatkossa Alpinen mallisto kasvaa roimasti.
Tähän asti Alpinen myynti on keskittynyt Eurooppaan, mutta vuoteen 2030 mennessä merkin tavoitteena on olla läsnä kaikilla tärkeillä markkina-alueilla USA mukaan lukien. Tämä vaatii paljon nykyistä laajempaa mallistoa, johon kuuluu tulevaisuudessa seitsemän eri autoa. Tärkeä muutos nykytilanteeseen on myös siinä, että kaikki Alpinet ovat jatkossa täyssähköisiä.
Merkki ei onneksi luovu urheiluautoista sähköistymisen aikakaudellakaan. A110:n seuraaja piti alun perin kehittää yhteistyössä Lotuksen kanssa, mutta nämä suunnitelmat kariutuivat ja nyt Alpine aikoo suunnitella auton kokonaan omin voimin. Coupé-mallinen sähkösportti on ollut jo aiemmin tiedossa, mutta sijoittajille järjestetyn tilaisuuden yhteydessä kerrottiin uutisia myös aivan uudesta korimallista.
Merkin oman Alpine Performance Platform -perusrakenteen varaan tehtävää A110:n seuraajaa saa nimittäin myös avokattoisena roadsterina. Umpimallisen sähkösportin myynnin on luvattu käynnistyvän vuonna 2026, mutta roadsterin aikataulusta ei ole vielä varmuutta. Se saattaa tulla markkinoille samaan aikaan tai vuotta myöhemmin. Samalta pohjalta tehdään myös nelipaikkainen coupé, joka saa nimekseen A310 Alpinen 1970- ja 1980-lukujen takamoottorisportin tavoin.
Ensimmäinen uusista Alpineista on kuitenkin A290, eli täyssähköisen Renault 5:n pohjalta tehtävä etuvetoinen hot hatch. Renaultin CMFB-EV-pohjalevyä hyödyntävä uutuus tulee myyntiin jo ensi vuonna, ja vuonna 2025 on vuorossa C-segmenttiin sijoittuva GT. Se on nykymuodin mukainen crossover. Uuden A110:n lanseerauksen aikoihin, eli vuonna 2026 Alpine aikoo puolestaan nousta kannattavaksi omillaan ja tehdä jo rutkasti voittoa.
Suosittelemme
Kaksi muuta uutta mallia ovat D- ja E-segmenttiin sijoittuvia autoja, jotka ovat lähes varmasti crossovereita tai katumaastureita. Niiden on tarkoitus heittää suora haaste Porsche Macanille ja Cayennelle, jotka ovat myöskin muuttumassa täyssähköisiksi. Vaikka yhteistyö Lotuksen kanssa katkesi urheiluautojen osalta, näissä autoissa hyödynnetään todennäköisesti Lotus Eletreä ja sen tulevaa pikkuveljeä varten kehitettyä pohjalevyä sekä voimanlähteitä.
Alpinen isompia crossovereita voidaan odotella myyntiin vuoteen 2027 mennessä. Vaikka brändin tuleva seitsemän automallin valikoima on täyssähköinen, Alpine on kehittämässä myöskin vetykäyttöisiä polttomoottoreita. Niitä aiotaan hyödyntää brändin eksklusiivisissa urheilumalleissa, joten luvassa saattaa olla myös uusi hyperauto viime vuonna esitellyn Alpenglow-konseptin hengessä.