MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Alpine valotti tulevaisuuttansa – A110:n seuraajan lisäksi tulossa ovat täysin sähköinen GT ja hot hatch

Kuten saimme vähän aikaa sitten kuulla, Renault Sport on pian historiaa. Ranskalaismerkin sporttimallit tehdään sen sijaan jatkossa Alpine-brändin alla, joka aikoo keskittyä vain sähköautoihin.

Nykyisinä katumaasturibuumin aikoina olisi voinut olettaa melko varmasti, että Alpinen tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu myös täyssähköinen SUV tai crossover. Näin ei kuitenkaan näytä olevan, mikäli ranskalaisten nyt julkaisemia ennakkotietoja on uskominen. Niiden mukaan Alpinen mallisto koostuu jatkossa keskimoottorisen A110:n seuraajasta, hot hatchista sekä brändin lippulaivaksi asettuvasta GT-luokan autosta.

Niistä ensimmäinen esitellään Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meon mukaan vuonna 2024. Uutuuksien lanseerausjärjestyksestä ei ole vielä tietoa, mutta nykyinen A110 olisi tuolloin juuri seitsemän vuotta vanha, jolloin autojen malli-ikä tulee yleisimmin päätökseensä. Tumman tiiserikuvan perusteella myös A110:n seuraajassa turvaudutaan nykymallin kaltaisiin keskimoottorimittasuhteisiin. Täyssähköinen uutuus kehitetään yhteistyössä Lotuksen kanssa, ja voimaa on todennäköisesti nykyistä A110:tä enemmän. Lisäksi auto saa mukautuvan alustan, mutta paino kasvaa väistämättä sähkötekniikan myötä.

Alpinen todennäköisenä aloitusmallina palvelee puolestaan sähkötoiminen hot hatch, jonka lähtökohtana palvelee tulossa oleva Renault 5:n uudelleentulkinta. Autoon haetaan 1970-ja 1980-lukujen rallihenkeä, mistä tiiserikuvassakin erottuva kattospoileri, nokkapellin kyhmy ja etupuskuriin sovitetut lisävalot kertovat. Uusi Viitonen ja Alpinen sporttiversio tehdään esimerkiksi nykyisessä Cliossa käytetyn perusrakenteen edelleenkehitetyn version pohjalta, mikä laskee valmistuskustannuksia täysin uuteen sähkörakenteeseen verrattuna. Suorituskyvyltään Alpinen sähköinen hot hatch saattaa vastata jopa parin vuosikymmenen takaista Renault Clio V6:ta, mutta vetävät pyörät lienevät 5:n perusmallin tavoin edessä.

Suosittelemme


Alpinen lippulaivana toimivan GT-luokan sähköauton on puolestaan tarkoitus haastaa esimerkiksi Porsche Taycan ja Audi e-tron GT. Tämän auton pohjana toimii uusi CMF-EV-pohjalevy, joka mahdollistaa Renaultin mukaan matalan painopisteen, ihanteellisen painonjakauman, monitukivartisen takajousituksen sekä nopean ohjauksen. Ranskalaiset ylistävät myös auton suorituskykyä, tilavuutta ja parhaimmillaan 580 kilometrin toimintasädettä. Odotusajan lyhentämiseksi Alpinen tulevista uutuusmalleista saatetaan esitellä vielä konsepteja lähivuosien mittaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää