Alpine leikkasi erikoismallinsa hintaa ja vanteita – Monte Carlo -rallin pätkän mukaan nimetty lopputulos on silti kaukana edullisesta

Renaultin sporttibrändi Alpine aikoo lähitulevaisuudessa tarjota maailmanlaajuisesti paljon nykyistä kattavampaa mallistoa, johon kuuluu jopa katumaastureita. Tällä hetkellä Alpinen valikoima koostuu kuitenkin vielä yhden ja saman auton, eli keskimoottorisen A110:n eri versioista.

Niistä äärimmäisin ja kallein on ratahenkinen A110 R, jossa ei ole todellakaan säästetty hiilikuidussa. R:ssä tästä arvokkaasta kevytmateriaalista on leivottu mm. nokkapelti, etusplitteri, sivuhelmat, keskimoottorin katteet, diffuusori, takasiipi ja jopa vanteet. Tämä näkyy luonnollisesti A110 R:n hinnassakin, joka on esimerkiksi Ranskan kotimarkkinoilla hulppeat 112 000 euroa.

Kuva: Alpine

Alpine on tämän summan myötä melkein 20 000 euroa kalliimpi kuin esimerkiksi Porsche 718 Cayman GTS, joka ei ole kylläkään läheskään yhtä rata-automainen kuin A110 R. Alpinen rataspesiaali on joka tapauksessa yli 70 prosenttia arvokkaampi kuin lähtötason A110, joten nyt ranskalaiset päättivät tarjota lähes saman paketin edes hiukan halvemmalla. Lopputulos tottelee A110 R Turini -nimeä, joka juontaa juurensa Monte Carlo -rallin legendaarisesta Col de Turinin erikoiskokeesta Ranskan Merialpeilla.

Kuva: Alpine

Turinin hinta on laskenut alkuperäiseen R;ään nähden 6000 eurolla, eli auto on edelleen edellä mainittua Porschea kalliimpi. Tässä tapauksessa ostajien ei tarvitse kuitenkaan luopua paljosta, koska ainoastaan vanteet on vaihdettu A110 R:ään verrattuna. Syntisen kalliit hiilikuituvanteet ovat saaneet tehdä tilaa vähemmän eksoottisille 18-tuumaisille monipuolakiekoille, jotka eivät luonnollisesti ole aivan yhtä kevyet. Toisaalta olo ratin takana saattaa keventyä huomattavasti, kun joka kerta lähelle reunakiveä pysäköitäessä ei tarvitse ajatella hiilikuituvanteen hintaa.

Kuva: Alpine

Jousittamattoman massan kasvaminen heikentänee myös ajo-ominaisuuksia marginaalisesti, mutta radan ulkopuolella asiaa tuskin huomaa. A110 R:n ja uuden R Turinin hintaa voi yrittää perustella ennen kaikkea aerodynamiikan ja ajettavuuden ehdoilla kehitetyillä spesiaalikomponenteilla, kun taas moottorissa ei ole mitään eroa paljon edullisempaan A110 S:ään verrattuna. R-mallejakin vauhdittaa siis 1,8-litrainen 300-heppainen turbonelonen, joka kuulostaa hieman arkiselta aiemmin mainitun Porsche 718 Cayman GTS:n nelilitraiseen bokserikuutoseen verrattuna.

Kuva: Alpine
Kuva: Alpine
LähdeCarscoops

Lue lisää