Alpine A110 sai vielä viimeisen päivityksen ennen sähköaikaa – keskimoottorisportin huiput ovat nyt parhaimmillaan 275 km/h

Vuonna 2017 lanseerattu Alpine A110 on jatkanut hienosti klassisen A110:n perinteitä sekä tekniikkansa että muotoilunsa osalta. Alpinenkin tulevaisuus on sähköinen, mutta kolmea täysin uutta sähkömallia odotellessa nykyinen A110 sai vielä päivityksen elinkaarensa toiselle puoliskolle.

Autoa saa edelleen kolmena eri versiona, mutta entinen A110 Pure on nyt pelkkä A110. Luksushenkisempi Légende on muuttunut puolestaan GT:ksi, kun taas A110S-huippumalli on saanut pitää nimensä. Perusversiossa on edelleen 1,8-litrainen turbonelonen, joka luovuttaa 252 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Näillä voimavaroilla satasen nopeus saavutetaan 4,5 sekunnissa.

GT:n ja 110S:n numeroarvot ovat puolestaan 300 heppaa ja 340 newtonia. Nollasta sataan pyrähdetään vain 4,2 sekunnissa, ja GT:n huippunopeus on rajoitettu perusversion tavoin 250 km/h:n lukemaan. S saa puolestaan kirmata 260 km/h:n vauhtiin asti. Tätä mallia Alpine on aina mainostanut aktiivisen ajajan valinnaksi, ja nyt S:n erikoisstatusta voi korostaa vielä lisävarustelistalta löytyvän aerodynamiikkasarjan myötä.





Se koostuu hiilikuituisesta takaspoilerista ja etulipasta sekä muista korin alaosan komponenteista, jotka lisäävät takadiffuusorin tehokkuutta. Uusien osien ansiosta etupäähän tulee 60 kilon verran ja taakse 81 kg lisää maaefektiä huippunopeudella ajettaessa. Aerodynamiikkasarjan myötä huippuja riittää peräti 275 km/h:n verran. S:n alustaakin on päivitetty 50 prosenttia jäykemmillä jousilla, uudelleen kalibroiduilla iskunvaimentimilla sekä tuplasti entistä jäykemmillä kallistuksenvaimentimilla. Lisäksi Ässään saa ratakäyttöön optimoidut Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect -renkaat.

Tekniikan lisäksi arkiajon käytettävyyttäkin on mietitty. Tärkein parannus on uusi seitsemäntuumainen kosketusnäyttö, joka on vihdoinkin yhteensopiva sekä Applen CarPlayn että Android Auton kanssa. Monissa Euroopan maissa uuden A110:n pääsee tilaamaan heti, mutta Suomen tuontiohjelmaan Renaultin keskimoottorisportti ei valitettavasti vieläkään kuulu.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.