Alpina ei luovu tehodieselistä – BMW-spesialistin uusimmassa mallissa on kolme turboa ja 408 heppaa

BMW on karsinut viime aikoina moottorivalikoimaansa kovalla kädellä. Viikatemiehen uhriksi joutui myös neljällä turbolla höystetty M50d-superdiesel, mutta onneksi huipputehokkaita diesel-Bemareita on edelleen tarjolla.

Tässä tapauksessa voimadieselin taustalla vaikuttaa maailman tunnetuimpiin BMW-spesialisteihin lukeutuva Alpina, joka on virittänyt baijerilaisautoja jo yli 50 vuoden ajan. Nyt Alpina esitteli uuden D5 S:n, eli oman tulkintansa juuri faceliftin saaneen 5-sarjan todella tehokkaasta dieselmallista. Alpina on nyt tehty M Sport -paketilla höystetyn Viitosen pohjalta, jota on vielä hienosäädetty perinteisellä reseptillä.

Niinpä etupuskurin alle on sovitettu melko kulmikasta designia edustava spoileri, ja porrasperämallin takaluukun kulmaakin koristaa hillitty lippa. Lisäksi takapuskurin alta pilkottaa neljää putkenpäätä reunustava diffuusori, mutta muuten kori on jätetty ennalleen. Haluttaessa saatavilla ovat myös perinteiset Alpina-raidat, joiden design on edelleen vahvasti kasarihenkinen.

Ulkonäkö viimeistellään 20-tuumaisilla monipuolavanteilla, kun taas sisustaan saa Alpinan erityisen pehmeää Lavalina-nahkaa. Jo D5 S:n vakiovarustus on varsin hyvä, koska siihen kuuluvat Saksan kotimarkkinoilla mm. mukavuuspenkit, DAB-digitaaliradio, kunnon äänentoistojärjestelmä sekä monenlaisia tietoviihde- ja ajoavustinjärjestelmiä, kuten esimerkiksi pysäköintiä helpottava BMW Parking Assistant. Tätä sopii toki odottaakin autolta, jonka hinnat starttaavat Saksassakin 92 500 eurosta.

Tärkeintä D5 S:ssä on kuitenkin pellin alla muriseva voimalaitos. Kolmelitraisessa suorassa dieselkuutosessa on ”vain” kolme turboahdinta, mutta huipputeho on silti noussut 408 heppaan edeltäjän 388 hevosvoimasta. Vääntöä riittää puolestaan massiiviset 800 newtonmetriä, jotka ohjataan kahdeksanpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle.

Porrasperämalli pinkaisee näillä voimavaroilla vain 4,4 sekunnissa nollasta sataan, kun taas Touring-farmarilla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään. Huippunopeudet kirjataan puolestaan 286 ja 283 km/h:n lukemiin. Noin kahden tonnin painoinen D5 S ei tietysti liiku pyhällä hengellä, mutta keskikulutus on silti varsin kohtuullinen suorituskykyyn nähden. Alpina ilmoittaa WLTP-standardin mukaiseksi arvoksi 8,7 litraa, ja päästöjen osalta auto täyttää Euro 6d-luokituksen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...