Alpina ei luovu tehodieselistä – BMW-spesialistin uusimmassa mallissa on kolme turboa ja 408 heppaa

BMW on karsinut viime aikoina moottorivalikoimaansa kovalla kädellä. Viikatemiehen uhriksi joutui myös neljällä turbolla höystetty M50d-superdiesel, mutta onneksi huipputehokkaita diesel-Bemareita on edelleen tarjolla.

Tässä tapauksessa voimadieselin taustalla vaikuttaa maailman tunnetuimpiin BMW-spesialisteihin lukeutuva Alpina, joka on virittänyt baijerilaisautoja jo yli 50 vuoden ajan. Nyt Alpina esitteli uuden D5 S:n, eli oman tulkintansa juuri faceliftin saaneen 5-sarjan todella tehokkaasta dieselmallista. Alpina on nyt tehty M Sport -paketilla höystetyn Viitosen pohjalta, jota on vielä hienosäädetty perinteisellä reseptillä.

Niinpä etupuskurin alle on sovitettu melko kulmikasta designia edustava spoileri, ja porrasperämallin takaluukun kulmaakin koristaa hillitty lippa. Lisäksi takapuskurin alta pilkottaa neljää putkenpäätä reunustava diffuusori, mutta muuten kori on jätetty ennalleen. Haluttaessa saatavilla ovat myös perinteiset Alpina-raidat, joiden design on edelleen vahvasti kasarihenkinen.

Ulkonäkö viimeistellään 20-tuumaisilla monipuolavanteilla, kun taas sisustaan saa Alpinan erityisen pehmeää Lavalina-nahkaa. Jo D5 S:n vakiovarustus on varsin hyvä, koska siihen kuuluvat Saksan kotimarkkinoilla mm. mukavuuspenkit, DAB-digitaaliradio, kunnon äänentoistojärjestelmä sekä monenlaisia tietoviihde- ja ajoavustinjärjestelmiä, kuten esimerkiksi pysäköintiä helpottava BMW Parking Assistant. Tätä sopii toki odottaakin autolta, jonka hinnat starttaavat Saksassakin 92 500 eurosta.

Suosittelemme

Tärkeintä D5 S:ssä on kuitenkin pellin alla muriseva voimalaitos. Kolmelitraisessa suorassa dieselkuutosessa on ”vain” kolme turboahdinta, mutta huipputeho on silti noussut 408 heppaan edeltäjän 388 hevosvoimasta. Vääntöä riittää puolestaan massiiviset 800 newtonmetriä, jotka ohjataan kahdeksanpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle.

Porrasperämalli pinkaisee näillä voimavaroilla vain 4,4 sekunnissa nollasta sataan, kun taas Touring-farmarilla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään. Huippunopeudet kirjataan puolestaan 286 ja 283 km/h:n lukemiin. Noin kahden tonnin painoinen D5 S ei tietysti liiku pyhällä hengellä, mutta keskikulutus on silti varsin kohtuullinen suorituskykyyn nähden. Alpina ilmoittaa WLTP-standardin mukaiseksi arvoksi 8,7 litraa, ja päästöjen osalta auto täyttää Euro 6d-luokituksen.

Lue lisää