Restomodeista on tullut entistä suositumpia, ja Teksasin Austinista löytyy Jeeppejä, joiden klassisen tyylikäs ulkonäkö kätkee sisäänsä modernin tekniikan.
Monet restomodit rakennetaan niin, että päivitetään vanhan auton tekniikkaosia korin ja alustan säilyessä suurin piirtein alkuperäisen oloisina. Yhdysvaltojen Teksasista löytyvä Vigilante-niminen yritys menee kuitenkin pidemmälle. Juttumme Jeep Wagoneerin koko kori on skannattu ja työstetty tietokoneella niin, että CAD-ohjelmistolla voidaan luoda autoon kokonaan uusi alusta. Moiseen operaatioon vaadittava työ- ja rahamäärä nostavat projektin aivan uudelle tasolle, mutta siitä saatavat hyödyt ovat kiistattomat.
Ensinnäkin jäykempi alusta mahdollistaa nykyaikaisemman ajodynamiikan, koska alusta joustaa vähemmän. Myös mahdollisesti aikojen saatossa vaurioituneet vanhan alkuperäisen alustan kohdat saadaan näin eliminoitua. Toisekseen uuteen vahvempaan alustaan voidaan huoletta lisätä moderneja komponentteja ilman, että tarvitsee murehtia vanhan alustan kantokyvystä uusien järeämpien osien suhteen.
Suosittelemme
Tätä tarkoitusta varten ikoninen Grand Wagoneer on saanut Baerin kuusimäntäiset jarrusatulat, jotka on sijoitettu 17-tuumaisten vanteiden sisään. Tämä on huima parannus auton alkuperäisiin osiin nähden, varsinkin kun jarrujen kavereina työskentelevät Eibachin valmistamat jouset, sekä Foxin iskunvaimentimet.
Huvilla on kuitenkin hintansa, ja niinpä resomodatun Wagoneerin hinnat alkavat 295 000 dollarista. Autoihin saa ostaja valita aidon uuden HEMI-moottorin kolmesta eri mallivaihtoehdosta. Karvalakkiversiona on tarjolla ”vain” 485-heppainen moottori, jota käytetään myös useissa moderneissa Chrysler-perheen SRT- ja 392-malleissa. Astetta kiihkeämpi vaihtoehto on Hellcatista tuttu 707-hevosvoimainen mylly, jota varten ostajan on kaivettava ylimääräiset 15 000 taalaa. Jos tämäkään ei riitä, niin valittavissa on vielä ylimääräisen 25 000 dollarin turvin 1000-heppainen Hellephant-pannu Jeepin nokalle.