Alfan ensimmäinen katumaasturi paljastettiin vihdoinkin – tässä on hartaasti odotettu Stelvio

Alfa Romeon uusi aikakausi alkoi viime vuonna esitellyn ja hiljattain myyntiin tulleen Giulian myötä. Giuliassa palattiin myös perinteiseen takavetoon lähes neljännesvuosisadan odotuksen jälkeen, ja auto onkin herättänyt suurta kiinnostusta niin lehdistössä kuin asiakkaissakin. Alfa on jo pitkään väläytellyt malliston täydentämistä seuraavaksi Giulian perusrakennetta hyödyntävällä katumaasturilla, ja nyt se paljastettiin vihdoinkin Los Angelesin autonäyttelyssä.

stelvio_2

Kuten jo etukäteen ounasteltiin, italialaismerkin SUV:n nimi on Stelvio kuuluisan alppisolan mukaan. Auton muotoilu sisältää sen verran monia Alfa-piirteitä, että merkki ei jää varmasti epäselväksi. Stelviossa on lukuisia Giuliasta tuttuja elementtejä, mutta niitä on tulkittu hieman eri tavalla crossover-tyylin mukaisesti. Esimerkiksi etuvalot ovat selvästi kookkaammat kuin Giuliassa, ja takarekisteri on pitkälle puskuriin ulottuvan takaluukun kannen alareunassa. Sisustakin on hyvin samantyylinen kuin Alfan sporttisedanissa, eli muotoilu ei sisällä mitään suuria yllätyksiä. Stelviokin toimii siis hyvänä esimerkkinä italialaisten maailmankuulusta design-osaamisesta.

stelvio_4

Amerikan maaperällä paljastettiin Stelvion huippuversio, joka tottelee Quadrifoglio-nimeä Giulian tykkimallin tapaan. Molemmissa autoissa käytetään samaa Ferrari-pohjaista tuplaturbo-V6:ta, josta irtoaa peräti 505 heppaa ja 600 newtonin vääntö. 2,9-litraisen pannun voima välittyy tiehen kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston ja nelivedon kautta. Takatasauspyörästö osaa jakaa torque vectoring -toiminnolla voimaa eri puolten pyörien välillä, minkä pitäisi parantaa sporttisen crossoverin käsiteltävyyttä.

stelvio_5

Lisähintaan tarjolla on vielä mm. Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut ja hiilikuituiset Recaron penkit, joten tätä ”maasturia” ei ole selvästikään tarkoitettu tiettömille taipaleille. Suorituskyky on optimoitu asfaltille, ja kiihdytys nollasta sataan sujuu neljän sekunnin pintaan. Huippunopeutta Stelvio Quadrifoglio kerää 285 km/h, eli auto on jonkin verran matalakattoista Giuliaa verkkaisempi. Vaikka promokuvissa esiintyy pelkästään hurja Quadrifoglio, autosta tulee tarjolle myös perusmalli sekä sitä hieman paremmin varusteltu Ti-versio. Nekin ovat aina nelivetoisia, ja pellin alla piilee 280-hevosvoimainen kaksilitrainen turbonelonen. Lisäksi Euroopan valikoima täydentyy varmasti vielä dieseleillä.

stelvio_3

Perusversiossa on 18-tuumaiset pyörät ja 6,5-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, kun taas Ti tuo mukanaan tuumaa isommat kiekot, aitoa puuta sisustaan ja 8,8-tuumaisen ruudun kojelautaan. Lisäksi tarjolle tulee Lusso- ja Sport-nimiset varustepaketit, joista annetaan lisätietoja myöhemmin. Auton hinnastakaan ei ole vielä tietoa, mutta Stelvio tulee joka tapauksessa olemaan jonkin verran Giuliaa kalliimpi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...