Alfa Romeon mallistoon kuuluu jo kaksi katumaasturia, ja lisää on tulossa lähitulevaisuudessa. Tästä huolimatta perinteikäs italialaismerkki aikoo tehdä myös muunlaisia autoja jatkossa.
Alfan isompi katumaasturi, eli nykyisen Giulian kanssa perustekniikkansa jakava Stelvio ei ole ollut mainioista ajo-ominaisuuksistaan huolimatta mikään bestseller, joten Alfa Romeo täydensi SUV-valikoimaansa edullisemmalla Tonalella. Se ei taas yllä ominaisuuksiltaan lähellekään pahimpia kilpailijoitaan, joten myyntimenestys jää vielä nähtäväksi. Ensi vuonna Alfan crossover-valikoima täydentyy uuden Fiat 600:n kanssa perustekniikkansa jakavalla Milano-aloitusmallilla, ja isosta täyssähköisestä lippulaivastakin on liikkunut huhuja.
Alfa Romeon toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoi kuitenkin äskettäisessä haastattelussa brittiläiselle Autocarille, että hän ei halua Alfasta SUV-brändiä vaikka lähes koko automaailma on rynnistämässä tähän suuntaan. Sedanit ovat Imparaton mukaan tekemässä paluuta, koska niiden parempi aerodynamiikka ja sähköistyminen kulkevat käsi kädessä. Giulia kuuluu Alfa Romeon mallistoon jatkossakin, ja merkillä pohditaan kuulemma jopa seuraajia legendaarisille sporttimalleille, eli coupé-koriselle GTV:lle ja avomalliselle Duettolle.
Imparato korosti kuitenkin, että mitään ei ole lyöty vielä lukkoon. Tämä on ehkä ihan viisasta, koska FCA-konsernin aikoina Alfa ehti jo kertaalleen ilmoittaa uuden GTV:n tulemisesta mutta suunnitelmat kuopattiin vähin äänin seuraavana vuonna. Uuden Giulian ja Stelvion muotoilu on joka tapauksessa saanut jo vihreää valoa, ja Italian Cassinon tehdasta ollaan pikapuoliin valmistelemassa uutuusmallien tuotantoon. Sekä Giulia että Stelvio ovat jatkossa sähköautoja, mutta muut yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa. Jean-Philippe Imparato on aiemmin vihjaillut, että vuonna 2026 markkinoille tuleva uusi Giulia voisi yhdistellä sedanin ja farmarin piirteitä.
Autot tehdään todennäköisesti Stellantis-emokonsernin STLA Medium -pohjalevyn varaan, joka mahdollistaa parhaimmillaan 700 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Giulian perusmallissa voisi olla noin 350 hevosvoimaa, kun taas sporttisemmassa Velocessa olisi jo huimalta kuulostava 801 hepan teholukema. Quadrifoglio-huippuversio pistäisi vielä paremmaksi noin 1000 hevosvoimallaan, mutta tässä vaiheessa nämäkin lukemat ovat vasta huhuja.