Alfa Romeosta ei tule pelkkää katumaasturibrändiä – merkin toimitusjohtaja vihjailee myös sporttimallien paluusta

Alfa Romeon mallistoon kuuluu jo kaksi katumaasturia, ja lisää on tulossa lähitulevaisuudessa. Tästä huolimatta perinteikäs italialaismerkki aikoo tehdä myös muunlaisia autoja jatkossa.

Alfan isompi katumaasturi, eli nykyisen Giulian kanssa perustekniikkansa jakava Stelvio ei ole ollut mainioista ajo-ominaisuuksistaan huolimatta mikään bestseller, joten Alfa Romeo täydensi SUV-valikoimaansa edullisemmalla Tonalella. Se ei taas yllä ominaisuuksiltaan lähellekään pahimpia kilpailijoitaan, joten myyntimenestys jää vielä nähtäväksi. Ensi vuonna Alfan crossover-valikoima täydentyy uuden Fiat 600:n kanssa perustekniikkansa jakavalla Milano-aloitusmallilla, ja isosta täyssähköisestä lippulaivastakin on liikkunut huhuja.

Kuva: Alfa Romeo

Alfa Romeon toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoi kuitenkin äskettäisessä haastattelussa brittiläiselle Autocarille, että hän ei halua Alfasta SUV-brändiä vaikka lähes koko automaailma on rynnistämässä tähän suuntaan. Sedanit ovat Imparaton mukaan tekemässä paluuta, koska niiden parempi aerodynamiikka ja sähköistyminen kulkevat käsi kädessä. Giulia kuuluu Alfa Romeon mallistoon jatkossakin, ja merkillä pohditaan kuulemma jopa seuraajia legendaarisille sporttimalleille, eli coupé-koriselle GTV:lle ja avomalliselle Duettolle.

Kuva: Alfa Romeo

Imparato korosti kuitenkin, että mitään ei ole lyöty vielä lukkoon. Tämä on ehkä ihan viisasta, koska FCA-konsernin aikoina Alfa ehti jo kertaalleen ilmoittaa uuden GTV:n tulemisesta mutta suunnitelmat kuopattiin vähin äänin seuraavana vuonna. Uuden Giulian ja Stelvion muotoilu on joka tapauksessa saanut jo vihreää valoa, ja Italian Cassinon tehdasta ollaan pikapuoliin valmistelemassa uutuusmallien tuotantoon. Sekä Giulia että Stelvio ovat jatkossa sähköautoja, mutta muut yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa. Jean-Philippe Imparato on aiemmin vihjaillut, että vuonna 2026 markkinoille tuleva uusi Giulia voisi yhdistellä sedanin ja farmarin piirteitä.

Kuva: Alfa Romeo

Autot tehdään todennäköisesti Stellantis-emokonsernin STLA Medium -pohjalevyn varaan, joka mahdollistaa parhaimmillaan 700 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Giulian perusmallissa voisi olla noin 350 hevosvoimaa, kun taas sporttisemmassa Velocessa olisi jo huimalta kuulostava 801 hepan teholukema. Quadrifoglio-huippuversio pistäisi vielä paremmaksi noin 1000 hevosvoimallaan, mutta tässä vaiheessa nämäkin lukemat ovat vasta huhuja.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat