Alfa Romeon toispuolinen eturekisteri on kohta historiaa – syy löytyy EU:sta

Vuonna 1997 debytoineeseen Alfa Romeo 156:een herätettiin henkiin vanhemmissa Alfoissa nähty muotoilukikka, eli Scudetto-maskin tieltä keulan toiseen reunaan sijoitettu eturekisteri. Se on kuulunut sittemmin kiinteästi Alfa Romeon design-kuvastoon, mutta epäsymmetrisen etukilven päivät ovat pian luetut.

Alfan päämuotoilija Alejandro Mesonero-Romanos kertoi brittiläiselle Autocarille, että jalankulkijaturvallisuutta koskevat Euroopan Unionin uudet General Safety Regulations (GSR) -määräykset pakottavat luopumaan toispuolisesta eturekisteristä kaikissa tulevissa Alfoissa. EU:n mukaan keskelle puskuria sijoitettu kilpi pienentää jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä, mikä ei kuulosta ainakaan maallikon korvaan aivan yksiselitteiseltä asialta.

Alfa Romeo Stelvio ja Giulia
Kuva: Alfa Romeo

Luulisi nimittäin, että loukkaantumisriski riippuu siitä sattuuko jalankulkija osumaan kilvellä varustettuun kohtaan auton keulassa vai paremmin joustavaan osaan etupuskurissa. Jos tätä päättelyketjua jatkaa eteenpäin, turvallisin vaihtoehto olisi olla kokonaan ilman etukilpeä USA:n joidenkin osavaltioiden malliin. Toinen jalankulkijaturvallinen vaihtoehto olisi tarramallinen eturekisteri, jollaiset ovat kuitenkin olleet melkoinen punainen vaate useimpien maiden viranomaisille.

EU:n uudet määräykset tarkoittavat joka tapauksessa sitä, että Alfa Romeot muotoillaan jatkossa niiden ehdoilla ja Alfoissa ei ole enää paikkaa toispuoliselle etukilvelle muillakaan markkinoilla. Mesonero-Romanosta määräykset eivät juuri häiritse, koska hän on muutenkin enemmän symmetrian kannalla eturekisterin suhteen. Esimakua tulevasta on jo nähty Alfa Romeon uusimmassa mallissa, eli Milanosta Junioriksi nimensä muuttaneessa pienessä crossoverissa. Siinä etukilpi on keskellä puskuria, ja päivitetty tulkinta merkin Scudetto-maskista on saatu sijoitettua varsin korkeassa autossa helposti rekisterin yläpuolelle.

Kuva: Alfa Romeo

Seuraavan sukupolven täyssähköiset Giulia ja Stelvio saavat Alejandro Mesonero-Romanosin mukaan myöskin päivitetyn Scudetton, joka on suljettua mallia sähköversioissa. Vaikka epäsymmetrisiä etukilpiä on nähty Alfa Romeon eri malleissa jo 1950-luvulta lähtien, perinnetietoisia lohduttanee tieto että merkin pitkästä historiasta löytyy myös monia symmetrisellä eturekisterin paikalla varustettuja malleja. Niiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi Giulia coupé-versioineen, Alfetta, Alfasud, Montreal ja SZ.

Alfa Romeo GT Junior
Kuva: Alfa Romeo

Lue lisää