MAINOS

KAMPANJAN OTSIKKO

Kampanjan lyhyt teksti

Alfa Romeon piti siirtyä pelkkiin sähköautoihin vuoteen 2027 mennessä – polttomoottorit saattavat kuitenkin saada jatkoa

Alfa Romeo ilmoitti muutama vuosi sitten monen muun merkin tavoin myyvänsä lähitulevaisuudessa pelkkiä sähköautoja. Nyt Alfallakin on kuitenkin toinen ääni kellossa.

Täyssähköautojen kysyntä on ollut viime aikoina niin laimeaa, että automerkki toisensa jälkeen on joutunut pakittamaan parin vuoden takaisista ylevistä lupauksista. Alfa Romeon osalta siirtymän pelkkiin sähköautoihin piti tapahtua vuoteen 2027 mennessä, mutta italialaismerkin entinen toimitusjohtaja ja Stellantis-konsernin nykyinen Eurooppa-pomo Jean-Philippe Imparato antoi asiasta nyt hieman toisensuuntaisia lausuntoja.

Imparato kertoi brittiläiselle Auto Expressille, että Alfa Romeon toimitusjohtajaksi vastikään nimitetyllä Santo Ficilillä onkin joustavat kädet toteuttaa tarpeen mukaan useita käyttövoimia kattavaa strategiaa. Imparaton johtajakaudella Alfalla oltiin vielä vakaasti siinä uskossa, että malliston lippulaivana piti toimia seuraavan sukupolven Giulia jota olisi saanut pelkästään sähkömoottoreilla.

Nyt Imparato kuitenkin kertoi, että asiaa arvioidaan uudestaan kulloisenkin tilanteen mukaisesti. Jos nykyinen maailmanlaajuinen ekosysteemi ei muutu, uusi Giulia on kuulemma 100-prosenttisesti sähköinen. Tilanteen kehittyessä toiseen suuntaan asiaa voidaan kuitenkin arvioida uudelleen, ja toisenlaistenkin voimanlähteiden sovittaminen auton keulalle ei ole Imparaton mukaan mikään ongelma.

Alfa Romeo Stelvio ja Giulia
Kuva: Alfa Romeo

Tuleva Giulia ja Stelvio-katumaasturivastine tehdään Stellantiksen STLA Large -perusrakenteen varaan, joka mahdollistaa useat eri käyttövoimamahdollisuudet. Tämä näkyy esimerkiksi samalle pohjalevylle tehdyssä uudessa Dodge Chargerissa, jota saa Atlantin toisella puolella sekä sähkömoottoreilla että turboahdetuilla suorilla bensakuutosilla. Giulian sähköversioihin odotetaan akkupaketteja, joiden kapasiteetti on 85-118 kWh. Autoon huhutaan myös supernopeaa latausta, joka mahdollistaisi reilun 30 kilometrin ajoon riittävän sähkömäärän lataamisen vain minuutissa.

Voimanlähteen tyypistä riippumatta Imparato vakuuttaa, että seuraavassakin Giuliassa säilyy nykyversion kaltainen ajajan auton painotus. Lisäksi tietynlainen keveyden fiilis halutaan säilyttää, vaikka kuskin takana olisi 1000 kilon verran akkuja. Keveyden tunne on kuulemma olennainen osa Alfa Romeota, ja se luonnehtii merkin koko tulevaa mallistoa.

Suosittelemme

Alfa Romeo Giulia
Kuva: Alfa Romeo

Quadrifoglio-huippuversion tulevaisuus on sen sijaan vielä hämärän peitossa. Viime vuonna julkisuuteen vuotaneiden tietojen perusteella täyssähköiseen Quadrifoglioon kaavailtiin jopa 1000 hevosvoiman huipputehoa, mutta nyt Imparato suitsi jo näitä odotuksia. Jos Alfa Romeo ei pääse benchmarking-tavoitteisiinsa tämän segmentin osalta, koko Quadrifoglio voi kuulemma jäädä tekemättä tulevaisuudessa. Alfan suunnitelmat ovat kuitenkin vaihdelleet niin paljon viime vuosina, että tätäkään lausuntoa ei kannata vielä ymmärtää kirkossa kuulutettuna.

Uusimmat