GTV-nimellä on lähes tarunhohtoinen kaiku Alfa Romeo -fanien korvissa. Kolmen kirjaimen lyhenteen piti jo palata markkinoille Giulian pohjalta tehdyn kaksiovisen coupén perässä, mutta nämä suunnitelmat jouduttiin valitettavasti hautaamaan. Nyt GTV on kuitenkin jälleen tekemässä uutta tulemista, mikäli brittiläisen Autocarin tietoja on uskominen.
FCA-konsernin alaisuudessa suunniteltu GTV:n comeback eteni virallisten tiiserikuvien asteelle, mutta Alfa Romeon liittyminen muiden Fiatin merkkien kanssa ranskalaisvetoiseen Stellantis-konserniin teki nämä suunnitelmat tyhjiksi. Innostus aiheeseen ei ole kuitenkaan hävinnyt mihinkään. Niinpä Alfa Romeon uusi toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato on kertonut kiinnostuksestaan GTV-nimen henkiin herättämiseksi, ja Alfalla on ilmeisesti jo tapahtumassa asian ympärillä.
Autocar kertoo, että Alfa Romeolla on tehty useita ehdotuksia uudeksi GTV:ksi. Niiden skaala ulottuu retrotyylisestä kaksiovisesta moderniin nelioviseen coupéen. Voimanlähteeksikin on harkittu sekä hybridiä että täyssähköistä ratkaisua. Täysin sähköinen vaihtoehto on kuulemma todennäköisin, jolloin uusi GTV voisi haastaa esimerkiksi Tesla Model 3:n ja BMW i4:n. GTV:lle ei ole näytetty vielä vihreää valoa tuotantoon, mutta ainakin ylimmän johdon kiinnostus aiheeseen lupaa hyvää tuotantopäätöksen kannalta.
Stellantis-konsernin osana Alfa Romeon mallisto aiotaan uudistaa täysin lähivuosina. Tarkoituksena on käyttää konsernin yhteisiä sähköistettyjä pohjalevyjä ja voimanlähteitä, eli nykyisen Giulian ja Stelvion alta löytyvälle takavetoiselle Giorgio-pohjalevylle saadaan sanoa hyvästit. Alfa Romeon sporttiperinteiden kannalta takavetopohjainen ratkaisu olisi jatkossakin ihanteellinen, mutta sellaisen toteuttamismahdollisuudet Stellantiksen yhteisistä palikoista jäävät nähtäväksi.
Suosittelemme
Autocarin tietojen mukaan pian esiteltävä kompakti Tonale-katumaasturi on vuoteen 2025 mennessä Alfa Romeon ainoa malli, jossa käytetään vielä FCA:n aikana kehitettyä pohjalevyä. Kaikki muut uudet Alfat tehdään ranskalaisen PSA-konsernin alun perin luoman kolmen perusrakenteen varaan, joten mahdollinen uusi GTV:kin luotaisiin varmasti tältä pohjalta.