Alfa Romeon katumaasturivalikoima kasvaa – Kamal ja Castello liittyvät Stelvion seuraan

Alfa Romeon lähes legendaarinen maine perustuu sporttisiin katuautoihin ja kilpureihin, mutta Alfakaan ei ole voinut enää sivuuttaa viime vuosien katumaasturibuumia. Merkin uusi tuleminen käynnistyi upouudelle Giorgio-perusrakenteelle tehdyn takavetoisen Giulia-sporttisedanin myötä, mutta suuremmat myyntiluvut taitavat kuitenkin syntyä juuri markkinoille lanseeratun Stelvion avulla. Se on Giulian pohjalta tehty sporttinen katumaasturi, ja tälle linjalle on luvassa jatkoa.

Alfa Romeo on nimittäin kehittämässä kahta muutakin SUV:ta, jotka on tarkoitus tuoda myyntiin vuoteen 2020 mennessä. Kyseessä on Stelvion pikku- ja isoveli, jotka saavat ilmeisesti Kamal- ja Castello-nimet. Julkisuuteen on vuotanut italialaisten viime syyskuulle päiväämä tuotantosuunnitelma, jonka mukaan Alfa aikoo lanseerata markkinoille peräti kuusi uutta autoa seuraavien kolmen vuoden kuluessa.

Kahden uuden katumaasturin lisäksi putkessa on iso porrasperä, uusi hatchback ja mystinen erikoismalli. Porrasperä astuisi jo ajat sitten kuopatun 166:n saappaisiin, kun taas hatchback on melko varmasti nykyisen Giuliettan seuraaja. Kookas sedan pohjautuisi luonnollisesti Giorgio-perusrakenteelle Giulian tavoin, mutta seuraavan Giuliettan alla olevasta tekniikasta ei ole vielä varmaa tietoa. Julkisuudessa on liikkunut vahvoja huhuja siitä, että tämäkin auto olisi takavetoinen, mikä ilahduttaisi varmasti perinnetietoisia Alfa-faneja. Erikoismallikin lienee jonkinlainen sporttiauto merkin parhaiden perinteiden mukaisesti.

Katumaasturit ovat kuitenkin myynnillisesti paljon tärkeämpiä, ja niinpä ne on tarkoitus lanseerata ennen Alfan muita uutuuksia. SUV:ien nimiä ei ole vielä virallisesti vahvistettu, mutta ne ristitään eri medioiden tietojen mukaan Kamaliksi ja Castelloksi. Italialaiset esittelivät jo vuonna 2003 Kamal-nimisen katumaasturitutkielman, joten nimivalinta olisi varsin looginen. Kompaktin Kamalin tuotantoversion on tarkoitus lähteä kilpasille mm. Audi Q3:n kanssa, ja se perii myös MiTo-pikkuauton paikan Alfa Romeon mallistossa.

Sekä Kamal että iso Castello pohjautuvat samalle Giorgio-perusrakenteelle, mutta Kamalissa käytetään pelkästään neloskoneita. Castellon pellin alla nähdään sen sijaan myös Giulia ja Stelvio Quadrifogliosta tuttu 2,9-litrainen tuplaturbokuutonen. Isommalle koneelle onkin tarvetta, koska Castello tulee olemaan suunnilleen BMW X5:n ja kumppaneiden kokoinen. Mittoja yritetään kuitenkin häivyttää muista Alfoista tutulla sporttisella muotoilulla, eli italialaiset pysyvät ainakin jossakin suhteessa uskollisina juurilleen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat