Alfa Romeo Sprint Restomod on saanut inspiraationsa 80-luvun B-ryhmän rallitykistä

Alma-niminen portugalilainen yritys tuunasi Alfa Romeo Sprint -restomodin, jossa on muun muassa uusittu sisustus, sekä levitetyt lokasuojat ja puskurit.

Kuva: Alma.

Klassinen Alfa Romeo Sprint on saanut portugalilaisen klassikkoautojen entisöintiin ja virittämiseen keskittyneen Alman jäljiltä kiehtovan tulkinnan. Alun perin Alfasud -pohjainen coupe on saanut uuden elämän useilla ulkoisilla, sisäisillä ja teknisillä uudistuksilla, jotka ovat saaneet inspiraationsa aikansa B-ryhmän ralliautoprojektista, joka ei valitettavasti koskaan tullut todeksi.

Vuonna 1982 Alfa Romeon kilpaosasto Autodelta kehitti Sprintin ralliauton prototyypin, jossa oli keskimoottori ja Zagaton koripajan teettämä korisarja. Valitettavasti tämä Sprint 6c -nimeä kantanut tulokas ei koskaan ehtinyt B-ryhmän rallipikataipaleille. Auto on kuitenkin siitä lähtien kutkutellut Alfa Romeo -fanien mielikuvitusta, ja nyt se on saanut arvoisensa uusintapainoksen.

Uunituoreessa Alma Sprintin komposiittirungossa on isot kulmikkaat lokasuojat, uudelleen muotoillut puskurit, aerodynaamiset sivupeilit ja takaluukkuun integroitu spoileri. Neljä pyöreätä ajovaloa puolestaan pitää sisällään Hellan viimeisintä tekniikka, ja ne ovat saaneet seurakseen uuden alumiinista tehdyn maskin.

Ohjaamo on verhoiltu Alcantara- ja vakosamettikankaalla, sekä koristeltu alumiinisomisteilla. Zagaton ohjauspyörää komistaa luonnollisesti virityspajan oma logo. Alman mukaan uudet istuimet, ja uuteen asentoon siirretty ratti parantavat ajoasentoa, kun taas nelipisteturvavyöt lisäävät moottoriurheiluhenkistä ilmettä.

Kuva: Alma.
Kuva: Alma.

Alma Sprintissä ei ole B-ryhmä prototyypin keskelle asennettua V6 Busso-moottoria, mutta auton kone on saanut useita mekaanisia päivityksiä. Alkuperäinen nelisylinterinen bokserimoottori on porattu 1,8 litraan, ja siinä on uudelleen suunnitellut päät, taotut männät, sekä viritellyt nokka-akselit, venttiilisarja ja Dellorton kaasutinpari.

Suosittelemme

Paranneltu voimansiirto tuottaa 160 hevosvoimaa, mikä on reilu lisäys mihin tahansa Sprintin tuotantoversioon verrattuna, Quadrifoglio Verde -versio mukaan luettuna. Kun autokin painaa silti vain 880 kiloa on teho-painosuhde kohdillaan. Lisäksi tiheäksi säädetty viisinopeuksinen manuaalivaihteisto voidaan valinnaisesti yhdistää etuakselin Torsen-tasauspyörästöön. Muihin päivityksiin lukeutuvat säädettävät vaimentimet parempaa ajokokemusta varten, suuremmat tuuletetut jarrulevyt ja muut “moottoriurheilutason” komponentit.

Alma haluaa valmistaa yhteensä 20 Alfa Romeo Sprint -restomodia, joista jokainen räätälöidään omistajansa mieltymysten mukaan. Hintaa ei ole vielä julkistettu, ja ensimmäisten toimitusten on määrä alkaa vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä.

LähdeCarscoops

Lue lisää