Alfa Romeo palaa juurilleen – uuden GTV-coupén ensimmäinen kuva vuosi julkisuuteen

Alfa Romeon valikoimaan kuului vanhoina hyvinä aikoina koko joukko kuvankauniita coupéita. Niitä nähtiin italialaismerkin mallistossa vielä 2000-luvun puolellakin, jolloin tekniikka oli jo vaihtunut etuvetopohjaiseksi. Alfan toistaiseksi viimeisiksi coupéiksi jäivät 159:n pohjalta tehty Brera ja pykälää edullisempi GT, jotka poistuivat tuotannosta vajaat 10 vuotta sitten.

Sen jälkeen Alfa Romeolla on kuitenkin muuten riittänyt tapahtumia. Merkki palasi klassiseen takavetoon kohta neljä vuotta sitten esitellyn Giulian myötä, ja samalta pohjalta on lanseerattu myös Stelvio-niminen katumaasturi. Italialaiset ovat muutenkin laajentamassa jälleen mallistoaan, ja tulevasta annettiin esimakua jo viime kesänä pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Alfa väläytti silloin uutuuksiaan, joiden joukossa oli myös klassisen kaavan mukaan tehtävä nelipaikkainen coupé.

Auton nimikin noudatti samaa linjaa, koska uutuus oli ristitty GTV:ksi klassisten esikuviensa mukaan. Coupésta suostuttiin kertomaan, että se tehdään Giulian pohjalta, mutta potkua tulee vielä enemmän. Ferrari-sukuinen yli 500-heppainen tuplaturbo-V6 saa nimittäin coupéssa lisäpotkua sähkömoottorista, jolloin teholukeman pitäisi nousta jo noin 600 hevosvoimaan. Autoon tulee Giulia Quadrifogliosta poiketen myös neliveto, jossa on vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto. Ajettavuutta kohennetaan lisäksi painonjakaumalla, joka on optimaalinen 50:50.





Uutuudesta näytettiin viime kesänä vain hämärä tiiserikuva, jossa se esiintyi edestäpäin. GTV näytti tässä otoksessa kuin lihaksiaan kasvattaneelta Giulialta, mutta ilmeisesti kyseessä oli vain havainnekuva. Julkisuuteen vuosi nyt nimittäin sivukuva Alfan uudesta coupésta, joka on kaiken todennäköisyyden mukaan sama auto. Tämäkin kuva on peräisin jostakin Alfa Romeon omasta esityksestä, ja siinä näkyvä auto on huomattavasti omaleimaisempi kuin Giulia.

Nokan linjat on rajattu tämän piirroskuvan ulkopuolelle, mutta sivuprofiili erottuu sitäkin paremmin. Kyljessä on näyttävät taitokset, ja ikkunalinja kaartuu kauniisti ylöspäin. Tämä tekee C-pilarista paksun, ja myös peräpää vaikuttaa suhteellisen massiiviselta. Vaikutelmaa tehostavat vielä viirumaiset takavalot, jotka on tuotu aivan takakontin yläreunaan.

Piirroskuvan auton värinä vaikuttaisi olevan mm. Giulia Quadrifogliosta tuttu metallipunainen, ja myös tummat vanteet edustavat samaa designia kuin italialaisten sporttisedanissa. Alfa-fanien täytyy kuitenkin malttaa mielensä vielä jonkin aikaa, koska tämänhetkisten tietojen mukaan uutta GTV:tä voidaan odotella markkinoille vasta vuonna 2021.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...