Alfa Romeo julkaisi tiiserin pikku-crossoveristaan – Milano on italialaismerkin ensimmäinen täyssähköauto

Alfa Romeon myynti on saanut uutta puhtia kompaktin kokoisesta Tonale-katumaasturista, joka on vasta alkua perinnemerkin uudelle tulemiselle. Seuraavaksi putkessa on toinen crossover, eli vielä kompaktimpi Milano.

Uutuuden virallinen esittely koittaa 10.4., mutta Alfa julkaisi autosta jo virallisia tiiserikuvia naamioteipin peitossa. Muotoilun yksityiskohtia joudutaan vielä arvailemaan, mutta uutta Fiat 600e:tä muistuttavat mittasuhteet ja peräpäätä kohti nouseva vyötärölinja erottuvat jo naamioinnin läpi. Myös Alfa Romeon Scudetto-maski ja Fiatia litteämmät etuvalot näkyvät varsin selvästi naamioinnin alta.

Kuva: Alfa Romeo

Mielleyhtymä Fiatiin ei ole mitään sattumaa, koska molemmat auto tehdään saman perusrakenteen, eli Stellantis-emokonsernin e-CMP-nimeä tottelevan pohjalevyn varaan. Muita samalta pohjalta tehtyjä Stellantiksen malleja ovat esimerkiksi Peugeot e-2008 ja Jeep Avenger. Konsernitason peruskauran käyttämisestä huolimatta Alfa lupaa, että merkin kotikaupungin mukaan nimettävä Milano tarjoaa luokkansa parhaan käsiteltävyyden. Pitoakin mainostetaan reiluksi, ja ohjauksen kerrotaan olevan äärimmäisen tarkka.

Toivottavasti se ei tarkoita yhtä hermostunutta ajettavuutta kuin Tonalessa, jolla leppoisa matkan taittaminen ei ole mikään nautinto. Alfa Romeo mainostaa, että Milanon ajodynamiikasta vastaa sama tiimi kuin rutkasti kehuja keränneen Giulia GTA:n kohdalla, ja sama porukka työstää parhaillaan myös 33 Stradale -superautoa. Toki täytyy muistaa, että etuvetopohjaisen pikku-crossoverin lähtökohdat ovat aivan eri kuin takavetoisessa sporttisedanissa tai Maseratin tekniikkaa hyödyntävässä keskimoottorisessa urheiluautossa.

Kuva: Alfa Romeo

Alfa ei ole vielä kertonut Milanon voimanlähdetekniikasta, mutta se lienee pitkälti identtinen konsernisisarien kanssa. Täyssähköautossa on siis todennäköisesti sama 54 kWh:n akku kuin Peugeot e-2008:ssa, ja virallinen toimintasäde on lähelle 400 kilometriä. Suurin ero reilut 150-heppaiseen Peugeotiin on se, että sähköistä Alfa Romeota saa myös nelivetoisena. Niinpä teholukema on isompi ja nollasta sataan -kiihtyvyyskin on eri luokkaa kuin Peugeotin yhdeksän sekuntia. Peugeot 2008:aa saa myös polttomoottoreilla, ja Alfastakin saattaa tulla tarjolle ainakin hybridiversioita joillekin markkinoille.

Kuva: Alfa Romeo
LähdeCarscoops

Lue lisää