Alfa Romeo julkaisi tiiserin pikku-crossoveristaan – Milano on italialaismerkin ensimmäinen täyssähköauto

Alfa Romeon myynti on saanut uutta puhtia kompaktin kokoisesta Tonale-katumaasturista, joka on vasta alkua perinnemerkin uudelle tulemiselle. Seuraavaksi putkessa on toinen crossover, eli vielä kompaktimpi Milano.

Uutuuden virallinen esittely koittaa 10.4., mutta Alfa julkaisi autosta jo virallisia tiiserikuvia naamioteipin peitossa. Muotoilun yksityiskohtia joudutaan vielä arvailemaan, mutta uutta Fiat 600e:tä muistuttavat mittasuhteet ja peräpäätä kohti nouseva vyötärölinja erottuvat jo naamioinnin läpi. Myös Alfa Romeon Scudetto-maski ja Fiatia litteämmät etuvalot näkyvät varsin selvästi naamioinnin alta.

Kuva: Alfa Romeo

Mielleyhtymä Fiatiin ei ole mitään sattumaa, koska molemmat auto tehdään saman perusrakenteen, eli Stellantis-emokonsernin e-CMP-nimeä tottelevan pohjalevyn varaan. Muita samalta pohjalta tehtyjä Stellantiksen malleja ovat esimerkiksi Peugeot e-2008 ja Jeep Avenger. Konsernitason peruskauran käyttämisestä huolimatta Alfa lupaa, että merkin kotikaupungin mukaan nimettävä Milano tarjoaa luokkansa parhaan käsiteltävyyden. Pitoakin mainostetaan reiluksi, ja ohjauksen kerrotaan olevan äärimmäisen tarkka.

Toivottavasti se ei tarkoita yhtä hermostunutta ajettavuutta kuin Tonalessa, jolla leppoisa matkan taittaminen ei ole mikään nautinto. Alfa Romeo mainostaa, että Milanon ajodynamiikasta vastaa sama tiimi kuin rutkasti kehuja keränneen Giulia GTA:n kohdalla, ja sama porukka työstää parhaillaan myös 33 Stradale -superautoa. Toki täytyy muistaa, että etuvetopohjaisen pikku-crossoverin lähtökohdat ovat aivan eri kuin takavetoisessa sporttisedanissa tai Maseratin tekniikkaa hyödyntävässä keskimoottorisessa urheiluautossa.

Kuva: Alfa Romeo

Alfa ei ole vielä kertonut Milanon voimanlähdetekniikasta, mutta se lienee pitkälti identtinen konsernisisarien kanssa. Täyssähköautossa on siis todennäköisesti sama 54 kWh:n akku kuin Peugeot e-2008:ssa, ja virallinen toimintasäde on lähelle 400 kilometriä. Suurin ero reilut 150-heppaiseen Peugeotiin on se, että sähköistä Alfa Romeota saa myös nelivetoisena. Niinpä teholukema on isompi ja nollasta sataan -kiihtyvyyskin on eri luokkaa kuin Peugeotin yhdeksän sekuntia. Peugeot 2008:aa saa myös polttomoottoreilla, ja Alfastakin saattaa tulla tarjolle ainakin hybridiversioita joillekin markkinoille.

Kuva: Alfa Romeo
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat