Alfa Romeo esitteli uuden erikoismallin Giuliasta ja Stelviosta – GT Junior on kunnianosoitus 50 vuoden takaiselle pikkusportille

Alfa Romeo tarjosi vuosina 1966-1976 GT 1300 Junior -nimistä aloitusmallia kuvankauniista Giulia Sprint GT:stä. Uutta kaksiovista coupéa ei valitettavasti ole luvassa, mutta vanhan GT Juniorin tyyliä on yritetty nyt tuoda Giulian ja Stelvion pohjalta tehtyyn erikoismalliin.

GT Junior -nimisillä erikoisversioilla ei ole ainakaan korimallin osalta mitään tekemistä klassisen esikuvansa kanssa, koska Giulia on neliovinen sedan ja Stelvio samalta pohjalta luotu katumaasturi. Selvin linkki klassikkoon on erikoismallia varten räätälöity Lipari Ochre -niminen väri, joka on saanut inspiraationsa monissa 1960- ja 1970-lukujen italialaisautoissa nähdystä okrankeltaisesta. Uusi sävy näyttäisi kuitenkin olevan alkuperäisestä poiketen metalliväri.

Stelvio GT Juniorin alla pyörivät mustaksi maalatut viisireikäiset 21-tuumaiset vanteet, kun taas Giulia GT Juniorissa on kahta tuumaa pienemmät monipuolaiset kiekot. Molemmat erikoisversiot on tehty Veloce-mallin pohjalta, mikä näkyy etulokasuojien mustista logoista. Tämän vuoksi myös sivuikkunoiden reunalistat, maskin kehys, ilmanottoaukot sekä pakoputkenpäät ovat mustat.

Sisätilojen puolella Alfa Romeon muotoilijat ovat lisänneet kojelautaan GT 1300 Juniorin brodeeratun silhuetin. Lisäksi GT Junior -teksti koristaa sekä kojelautaa että niskatukia. Mustaa nahkaverhoilua täydentävät hiilikuitutyyliset koristeet sekä alumiiniset kynnyslistat. Lisävarustelistalta voi ruksia vielä autonomisen ajamisen kakkostasolle kykeneviä ajoavustimia, parkkitutkat taakse, älypuhelimen langattoman latausmahdollisuuden sekä sähköllä liikkuvan takaluukun kannen.

Suosittelemme

Konepellin alle voi puolestaan valita joko 2,2-litraisen turbodieselin tai kaksilitraisen nelosturbon. Sylintereitä on aina neljä, mutta bensakoneen 280 hevosvoiman huipputeho jättää dieselin 210 heppaa selvästi taakse. Väännön suhteen tilanne kuitenkin tasoittuu, ja voimansiirrosta vastaa aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Stelviota saa pelkästään Q4-nelivedolla, mutta Giuliasta on tarjolla joka nurkasta raapivan mallin lisäksi myös pelkästään takavetoinen versio.

LähdeCarscoops

Lue lisää