Neuvostoliittolainen Pobeda kuului 1950-luvulla tunnetuimpiin itäautoihin. Kotimaassaan se oli varattu lähinnä puolue-eliitin käyttöön, mutta Suomessa auto oli tuttu näky esimerkiksi taksina. Pobedan perusrakennetta haluttiin hyödyntää muissakin itäblokin maissa, ja niinpä Puolassa auton pohjalta kehitettiin oma tulkinta nimeltään Warszawa. Luiskaperäinen malli oli muotoilultaan käytännössä identtinen Pobedan kanssa maskia lukuun ottamatta, mutta puolalaiset tekivät samalta perustalta myös oman porrasperäversionsa.
Warszawa M20:nä tai 200:na tunnettu malli kohosi kotimaassaan lähes ikoniseen asemaan, ja nykyään sitä muistellaan nostalgian mukanaan tuomalla kaiholla. Vuonna 2013 perustettu KHM Motor Poland haluaa hyödyntää tätä nostalgiannälkää myös kaupallisesti, ja niinpä firma on päättänyt kehittää puolalaisklassikoista modernilla tekniikalla varustettuja tulkintoja. Niistä ensimmäinen on nyt tuotu julkisuuteen, ja auton perusta on kaikkea muuta kuin historiallisesti korrekti. Puolan ensimmäisenä massavalmistettuna autona tunnettu Warszawa tehtiin vielä neuvostotekniikan pohjalle, mutta tällä kertaa on hypätty entisen verivihollisen leiriin.
Warszawa M20 GT:ksi nimetty uusi tulkinta on nimittäin rakennettu vuoden 2016 Ford Mustangin perustalle, ja autosta on muutenkin hankala löytää luiskaperää lukuun ottamatta mitään yhteistä alkuperäisen mallin kanssa. Mustangin kaunis muotoilu on kylläkin onnistuttu pilaamaan niin perusteellisesti, että silmiä alkaa lähes särkeä puolalaisten luomusta katsellessa. Ulkokuori on kuin lasikuitutuunaajien pahimmasta painajaisesta, mutta takavalot ovat sentään arvokasta perua. Ne on nimittäin napattu Mercedes-AMG GT:stä. Nahalla ja metallisomisteilla hienostuneemmaksi trimmattu sisusta on sen sijaan onnistunut huomattavasti ulkokuorta paremmin, ja keskikonsolia on vielä päivitetty isommalla kosketusnäytöllä.
Suosittelemme
Moottori on sen sijaan jätetty ennalleen, eli uusio-Warszawaa vauhdittaa Mustang GT:n viisilitrainen kasi. Siitä irtoavat reilut 420 hevosvoimaa ovat aivan toista luokkaa kuin alkuperäisen auton 2,1-litraisen nelosen tuottamat nuhaiset 52 heppaa. KHM Motor ehti jo kertoa ylpeästi nettisivuillaan, että Ford toimisi auton teknisten ja monien muidenkin komponenttien toimittajana. Tätä korostettiin viereen lätkäistyllä ovaalimerkin logolla, mutta asiasta ei ollut ilmeisesti tehty minkäänlaista sopimusta Fordin kanssa.
Niinpä tieto hävisi nopeasti netistä, jotta puolalaisille ei koituisi kallista oikeusjuttua maailman suurimpiin kuuluvan autonvalmistajan kanssa. Myös Ford ehti jo julkaista asiasta tiedotteen, jossa se kieltää olevansa minkäänlaisissa tekemisissä puolalaisprojektin kanssa. Niinpä valmiiksi saatu M20 GT saattaa jäädä ainoaksi lajissaan, mikä ei ole kovin suuri vahinko autoa katsellessa.