Ajat muuttuvat Lontoossakin – perinteisen näköistä taksia saa nyt hybridinä

Lontoon taksi on oma instituutionsa, joka on kuulunut kaksikerroksisten punaisten bussien ohella brittimetropolin katukuvaan jo vuosikymmeniä. Tunnetuin ja pitkäikäisin näistä takseista on vuonna 1958 esitelty Austin FX4, joka sinnitteli tuotannossa lähes neljän vuosikymmenen ajan. Viimeiset yksilöt tehtiin vuonna 1997, jolloin valmistuksesta vastasi jo London Taxis International -niminen firma.

Viime vuosien yleisin Lontoon taksi on tunnettu TX4-nimellä, ja sen takana on kiinalaisen Geelyn omistama The London Taxi Company. Geelyn hallussa on myös London EV Company -niminen yritys, joka keskittyy nimensä mukaisesti sähköistettyihin takseihin. Se on kehittänyt TX eCity Black Cab -nimisen uutuuden, joka eroaa muotoilultaankin polttomoottorikäyttöisestä TX4:stä. Linjat ovat kuitenkin niin klassiset ja helposti tunnistettavat, että erehtymisen vaaraa ei ole.

Takavetoista TX:ää vauhdittaa 150-heppainen sähkömoottori, joka tuottaa 255 newtonmetrin väännön. Virta saadaan 31 kWh:n kokoisesta litiumioniakusta, joka takaa jopa 128 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Nollasta sataan pyrähdetään taksikäyttöön riittävissä 13,2 sekunnissa, ja huippunopeus kirjataan 128 km/h:n lukemaan. Tätä vauhdikkaammin kaupungissa ei tarvitse ajaa koskaan, ja matka jatkuu akkujen virran hiivuttuakin.

TX on nimittäin hybridi, jonka toimintasäteen pidentäjänä toimii turboahdettu kolmipyttyinen 1,5-litrainen bensakone. Se lataa tyhjiksi käyneitä akkuja, ja toimintamatka on tällä tavalla mukavat 643 kilometriä. Bensankulutukseksi kerrotaan ainoastaan 1,3 litraa satasella, eli hybridi tuo mukavia säästöjä taksikuskeille. Heistä ensimmäinen, eli 46-vuotias David Harris sai nyt alleen oman hybriditaksinsa. Auton valmistaja on laskenut, että hänen pitäisi säästää 500-600 puntaa kuukaudessa polttomoottoritakseja pienempien käyttökulujen ansiosta.

Suosittelemme

TX eCity Black Cab ei ole kuitenkaan mikään äärimmilleen riisuttu säästöpossu. Auton varusteluun kuuluu nimittäin panoraamalasikatto, sisäpuhelin, WiFi-tukiasema, yhdeksäntuumaisella kosketusnäytöllä käytettävä tietoviihdejärjestelmä ja monia ajoavustimia. Niitä ovat mm. automaattinen hätäjarrutustoiminto, kaistavahti ja etutörmäyksistä varoittava järjestelmä, joten Lontoon taksi on ajan hermolla muutenkin kuin sähköistetyn tekniikkansa ansiosta. Taksikuskit saavat kuitenkin kaivaa kuvetta varsin syvältä, koska autosta pitää maksaa reilut 55 000 puntaa 7500 punnan ympäristötuen vähentämisen jälkeenkin.

LähdeCarscoops

Lue lisää