Pagani ei ole ainoa Mersun V12:ta hyödyntänyt superautovalmistaja, vaan tähtimerkin täysimoottori vauhdittaa myös yksittäiskappaleeksi jäänyttä Isdera Commendatore 112i:tä. Ainutlaatuinen 1990-luvun superauto tulee pian tarjolle huutokauppaan.
Vaikka Isdera on hyvin tuntemattomaksi jäänyt superautovalmistaja, Commendatore 112i voi näyttää monen silmään kumman tutulta. Tämä johtuu siitä, että auto esiintyi vuoden 1997 Need for Speed II -pelissä monen muun eksoottisen laitteen ohella. Commendatoren nimi kuulostaa perin italialaiselta, mihin on selityksensä. Auto ristittiin nimittäin Enzo Ferrarin kunniaksi, vaikka Isderan tekniikalla ei ole mitään tekemistä Maranellon merkin kanssa.
Commendatoren edeltäjänä toimi Imperator-niminen pienempi keskimoottorisuperauto, jossa oli lokinsiipiovet ja Mersun viisilitrainen kasi. Vuonna 1993 esitellyssä Commendatoressa siirryttiin astetta järeämpään tekniikkaan, koska taka-akselin etupuolelle sovitettiin tähtimerkin kuusilitrainen V12, josta irtosi yli 400 hevosvoimaa. Samaa voimanlähdettä hyödynnettiin myöhemmin myös Pagani Zondassa, jossa tehoa oli toki huomattavasti enemmän.
Mercedeksellä V12:n parina oli aina automaatti, mutta Isdera pulttasi koneeseen kiinni kuusipykäläisen manuaalin. Se ei ollut ihan pieni homma, koska lähtökohtana toimi Porsche-spesialisti Rufin viisivaihteinen manuaalilaatikko. Siihen lisättiin kuudes pykälä, jotta Commendatore saavuttaisi autolle kaavaillun 340 km/h:n huippunopeuden. Putkirungon varaan käsin tehdyssä Commendatore 112i:ssä oli lasikuituinen kori ja lokinsiipiovet edeltäjän malliin. Myös moottoritilan katteet aukesivat lokinsiipityyliin.
Suosittelemme
Auton alustarakenteita lainattiin Porsche 928:sta, mutta Isderan erikoisuutena palveli erityinen aktiivitoiminto, joka madalsi autoa kolmella tuumalla korkeissa nopeuksissa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Aerodynamiikkaan panostettiin muutenkin, ja niinpä Commendatoreen kehitettiin erityinen yksivartinen tuulilasinpyyhkijä, perinteiset sivupeilit korvannut ”periskooppi” sekä ilmajarruna toiminut aktiivinen takasiipi. Mercedeksen tuulitunnelissa Isderan ilmanvastuskertoimeksi mitattiin tämän kategorian autoksi mainio 0.306.
Auton muotoilun inspiraationa toimivat kuulemma C-ryhmän ratakilpurit, ja Commendatore piti alun perin luokitella Le Mansin 24 tunnin kisaa varten. Isderan tuotanto- ja kilpailusuunnitelmat kaatuivat kuitenkin Japanin 1990-luvun alun lamaan, koska firman rahoitus tuli pääosin nousevan auringon maasta. Tämän vuoksi Isderan toimintoja piti järjestellä uudelleen, ja Commendatore päätyi sveitsiläisen yhtiön käsiin. Se esitteli auton osin uudelleen syntyneenä syyskuun 1999 Frankfurtin autonäyttelyssä. Nimi oli vaihtunut Silver Arrowiksi, ja muutoksiin kuuluivat myös uudet viisipuolaiset vanteet, perinteiset sivupeilit ja Mersun isompi 6,9-litrainen V12, josta irtosi jo 611 heppaa.
Isdera onnistui ostamaan Commendatoren takaisin vuonna 2016. Tuolloin auto palautettiin takaisin alkuperäiseen asuunsa, eli voimanlähteeksi palasi kuusilitrainen V12. Lisäksi uniikki superauto sai jälleen BBS:n kaksiosaiset vanteet, ja väriksi ruiskutettiin kuvissakin näkyvä Porschen Arctic Silver. Nyt maailman ainoa Isdera Commendatore 112i etsii jälleen uutta omistajaa. Auto tulee pian tarjolle RM Sotheby’sin huutokauppaan Pariisissa, mutta edes hinta-arviosta ei ole vielä mitään tietoa.