Ainutlaatuinen Ford-ikoni tarjolla – viimeinen valmistunut GT40 huutokaupataan pian

Ford GT40 on ovaalimerkin legendaarisin kilpa-auto, joka pakotti Ferrarin polvilleen 1960-luvun Le Mansissa. Aidot GT40:t ovat yltäneet huutokaupoissa huimiin myyntisummiin, ja pian tähän sarjaan saadaan hyvin todennäköisesti jatkoa.

Yhdeksän vuotta sitten huutokaupattu GT40 Mk I:n katuversio kohosi 2,86 miljoonan dollarin myyntihintaan, mikä oli vielä pikkusumma samana vuonna kaupattuun kilpuriin verrattuna. Steve McQueenin tähdittämässä Le Mans -elokuvassa kamera-autona käytetty GT40 legendaarisessa Gulf-värityksessä löysi uuden omistajan peräti 11 miljoonalla dollarilla, mikä teki Fordista kalleimman siihen mennessä myydyn amerikkalaisen auton.

Nyt Gooding & Company tuo tarjolle kesäkuussa järjestettävässä huutokaupassaan vuoden 1969 GT40:n, jonka hinta asettunee lähemmäksi ennätyskallista kilpuria kuin vajaan 2,9 miljoonan dollarin katuautoa. Pian huutokaupattavan Fordin kovaa hinta-arviota selittää auton status viimeisenä valmistuneena GT40:nä. Useat klassikkoautojen asiantuntijat ovat vahvistaneet, että alustanumerolla P/1085 tunnettu yksilö on todellakin viimeinen kaikkiaan vain 105:stä tehdystä autosta.

Vaaleansinisen Fordin tarina alkoi ns. rullaavana alustana, joka toimitettiin uutena Sir Malcolm Gutherielle. Auto lojui pitkään sellaisenaan, kunnes Racing Fabrications -niminen brittifirma rakensi GT40:n kisakuntoon vasta 2000-luvun puolella. Tavoitteena oli, että Fordia olisi voinut jälleen käyttää historic-kisoissa. Lähtökohta ei olisi voinut olla parempi, koska alusta oli kuulemma kuin uudessa autossa ja mitään muutoksia alkuperäiskuntoon ei ollut tehty.

Suosittelemme

Tämän yksilön tekniikka vastaa ns. Gulf-speksejä, joita hyödynnettiin John Wyerin vetämän JWA Engineeringin rakentamissa kilpureissa. Niinpä GT40:n veekasissa on Gurney Weslaken sylinterinkannet, jotka löytyivät myös Le Mansin vuosien 1968 ja 1969 voittoautoista. Lisäksi pyörät ja tuuletetuilla levyillä varustetut jarrut ovat vastaavat kuin yli 50 vuoden takaisissa menestyksekkäissä rata-autoissa.

Vaikka tämä yksilö rakennettiin historic-kisoja silmälläpitäen, autoa ei ole juuri käytetty. Niinpä kunto on pitkälti virheetön, mutta tilin saldo kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen huutokauppaan ryhtymistä. Lopullinen myyntihinta selviää 18.6., jolloin netissä järjestettävä huutokauppa päättyy.

Lue lisää