Aikoinaan kateutta herättänyt Speden Mustang nähtiin Lahden Classicissa

Spede Pasanen oli paitsi keksijänero ja elokuvantekijä, myös aito pesunkestävä automies.

Kuva: Henrik Tuominen.

Pertti ”Spede” Pasanen loi menestyksekkään uran kaikkien tuntemana, ja varsin monipuolisena kansanviihdyttäjänä. Vuonna 1930 syntynyt Pasanen oli vuonna 1965 vasta uransa alkutaipaleella, mutta menestystä oli jo sen verran tullut, että mies osti omilla työllä ansaituilla rahoillaan Amerikasta asti itselleen uuden auton.

Punainen avoauto suuren valtameren takaa oli huomionhakuiselle Pasaselle luonnollinen valinta, joka tietenkin myös kateellisuudestaan, ja väitetystä onnellisuudesta tunnetulle kansalle oli myös pahaa verta herättänyt ostos. Tarkan markan miehenä Pasanen hyödynsi autoaan myös elokuvatuotannoissaan. Ei kulkupelistä varsinaisesti haittaa ollut myöskään vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta haettaessa miehelle, joka jo nuorella iällä kärsi kiusallisesta pälvikaljusta. Speden päälaesta muotoutuikin ajan mittaan viihdetaiteilijan tavaramerkki hieman Hitchcockin pömppämahan tapaan.

Pasanen halusi myös autoonsa erottuvan rekisterikilven. Väitetysti ensimmäisenä toiveena olisi ollut kilveksi USA-1, mikä ei olisi suomettuneessa maassa käynyt päinsä. Tarina voisi kuulostaa uskottavalta, koska kaksi vuotta aikaisemmin ilmestynyt Bond-elokuvakin ”From Russia With Love” kääntyi sekin Suomessa niinkin eksoottiseen muotoon, kuin ”Salainen agentti 007 Istanbulissa”.

Kuva: Henrik Tuominen.

Todellisuudessa tuohon aikaan erikoiskilpiä ei noin vain saatu rahallakaan, sillä käytössä olivat vielä läänikohtaiset kilvet, mikä Uudenmaan läänissä tatrkoitti A- tai B-alkuisia kilpiä. Nerokkaana miehenä Spede sai  kuitenkin autoonsa hankittua legendaariset “ASU-1” -kilvet, jotka viimeistään edellä ajavan auton taustapeilistä tiirailtuna paljastivat alkuperäisen idean.

Viime viikonloppuna tämä samainen kilpi löytyi edelleen autosta, joka oli saanut oikein kunniapaikan pyöriä alustalla Lahden messukeskuksessa. Kävijäennätyksensä rikkonut Classic Motorshow kuuluu suomalaisen autoilukulttuurin eliittitapahtumiin, eikä täyteen väkeä tupattu messuhalli pettänyt tänäkään vuonna. Speden Mustang on juuri sitä korkealuokkaista ja mielenkiintoista kalustoa, jota tämän tason tapahtumasta voikin odottaa löytävänsä.

Suosittelemme

Tämän vuoden teemana oli ”pieni on kaunista”, mikä sopi hyvin myös Speden vuoden 1965 Ford Mustang Convertibleen. Aikalaisittain auto oli toki eurooppalaisiin peltilehmiin nähden jopa kookas, mutta Amerikan ihmemaan tuotokseksi toki vain keskikokoinen. Muotoilunsa puolesta täydellisen ajattomana säilynyt auto on myös ajankohtainen, sillä automalli juhlii kuluvana vuonna 60-vuotiseksi venynyttä taivaltaan.

Nykyisin Speden entinen auto on Seppo Hinkkasen omistuksessa. Mies osti auton jo vuonna 1975 lumikasan alta tietämättä tuon taivaallista, että auto oli vielä viime vuosikymmenellä kuulunut vastikään Uuno Turhapuro -maratoninsa aloittaneelle koomikolle. Amerikkalainen avoauto on aina Suomessa kuulunut käytettynä ja kauhtuneenakin suomalaisen autoravintoketjun kärkisijoille, mutta itsestäänselvää sekään ei ole ollut, että vahvan kädenjälkensä suomalaisten identiteettiin jättäneen viihdetaiteilijan entistä Mustangia saadaan tänäkin päivänä tuijotella kateellisin katsein autotapahtumissa.

Kuva: Henrik Tuominen.

Lue lisää