Aikaansa edellä oleva tehdasprototyyppi myynnissä – tässä vuoden 1990 Corvette ZR-1:ssä on aktiivijousitus

Puukiilaksikin haukuttu C4-sukupolven Chevrolet Corvette ei välttämättä kuulu fanien suosikkeihin, mutta teknisesti auto oli jättiloikka edeltäjäänsä verrattuna. Superautojen haastajaksi Vette kohosi mallivuodelle 1990 lanseeratun ZR-1:n myötä.

Lotuksen kehittämällä alumiinisella neliventtiilikasilla ryyditetyssä ZR-1:ssä oli tehtaan jäljiltä 380 hevosvoimaa, mikä oli huima lukema muihin aikansa jenkkiautoihin verrattuna. ZR-1:n suorituskyky kestää vertailun moneen uudempaankin sporttiin verrattuna, koska 60 mailin tuntinopeus (96 km/h) saavutetaan pelkästä takavedosta ja kuusilovisesta manuaalista huolimatta vain 4,5 sekunnissa ja huippunopeus on yli 280 km/h.

ZR-1 sai Bilsteinin kehittämän FX3-jousituksen, mutta GM:n insinöörit tutkivat muitakin vaihtoehtoja. Idealistalla oli myös aktiivijousitus, jota kehitettiin yhdessä Lotuksen kanssa. Tämä ratkaisu päätyi 25 esisarjan autoon, joista on yksi on tätä kirjoitettaessa myynnissä eBayn kautta. Aikansa huipputeknologiaa edustaneessa aktiivijousituksessa hyödynnettiin Eatonin hydrauliikkapumpun ohella Moogin valmistamia aktuaattoreja, ja ainakin kaupan olevassa yksilössä systeemi on edelleen täydessä toimintakunnossa.

Suosittelemme


Auton mittarissa on vasta reilun 12 000 mailin, eli noin 19 000 kilometrin ajomäärä. Suurin osa tästä on tullut aikanaan GM:n testi-insinöörien käsissä, eli viime vuosina Vettellä ei ole juuri ajettu. Myyjän mukaan tämä yksilö on yksi kolmesta vielä jäljellä olevasta ajokuntoisesta prototyypistä. ZR-1:n tehdasproton säilymiseen on varmasti vaikuttanut auton tausta, koska se on ollut elämänsä aikana sekä GM Heritage -museon että Corvette-museon hellässä huomassa.

Auto on myös Corvetten kehityksen kannalta historiallisesti merkittävä, koska GM toi aktiivijousituksesta saamiensa kokemusten perusteella myyntiin Active Handling -nimisen järjestelmän vuonna 1996. Vasta seitsemän vuotta myöhemmin oli puolestaan Magnetic Selective Ride Control -systeemin vuoro Corvettessa, joten ZR-1-proto oli tosiaan aikaansa edellä. Tätä kirjoitettaessa autosta jätetty korkein tarjous on alle 80 000 euroa, ja mukana tulee vielä pino alkuperäisiä dokumentteja myyntilaskua myöten.

LähdeCarscoops

Lue lisää