ACS 2023 – onko tässä Suomen ainoa V12-koneinen BMW 5-sarja?

Pääsiäisen American Car Show tarjosi muutakin kuin nimensä mukaista kalustoa. Tuning Car Show’n puolella pääosassa olivat toinen toistaan näyttävämmin rakennellut euro- ja japsiautot, mutta yhtä hallin eksoottisimmista laitteista ei olisi pikavilkaisulla välttämättä edes huomannut.

Tuo auto oli ensi silmäyksellä varsin tavanomainen E34-korinen BMW 5-sarja BTCF:n, eli Bimmer Tuning Club of Finlandin osastolla. Vuoden 1991 Bemarin 550-mallimerkintä herätti kuitenkin kysymyksiä, koska tehtaan jäljiltä tämän sukupolven 5-sarjan isoin kone oli 540i-mallin nelilitrainen kasi. 50-loppuisia numerosarjoja löytyi kolmisenkymmentä vuotta sitten vain 7- ja 8-sarjan huippumalleista, joiden etenemisestä vastasi viisilitrainen V12.

Tästä selviää jo arvoituksen ratkaisu, eli Niklas Mäkelän Estoril Blue I -sävyisen E34:n nokalle on kenkälusikoitu E32-korimallin 750i:stä lainattu ”täysimoottori”. Ulkokuortakin on hienosäädetty tyylikkäästi sporttisempaan suuntaan. Ulkoasun muutos on saatu aikaan Zenderin korisarjan, AC Schnitzerin takaspoilerin, punakirkkaiden leditakavalojen, tummaoptiikkatyylisten etuvaloumpioiden sekä levennettyjen takalokasuojankaarien avulla. Lisäksi kromit on korvattu Shadowline-tyylisillä mustilla listoilla, ja keulan osat on napattu leveämmällä munuaismaskilla varustetusta E34:n facelift-versiosta.

Sisusta on puolestaan verhoiltu sinisillä tikkauksilla höystetyllä kermanvärisellä nahalla. Etujakkarat ovat BMW:n alkuperäiset M-Technic-sporttipenkit täysillä sähkösäädöillä sekä muistilla, ja takamatkustajiakin hemmotellaan penkinlämmittimillä. ”550”:een on moottorin lisäksi tuotu myös kaikki sähköt ja varusteet 750i:stä, eli autossa on mm. vakionopeudensäädin ja ilmastointi. Äänentoistosta vastaavat puolestaan Pioneerin bluetooth-soitin, saman valmistajan erillissarjat, Alpinen 12-tuumaiset Type-R-subbarit ja Soundigitalin vahvistin.

Suosittelemme

Jarrupuolen muutoksiin kuuluvat E32 750i:n etusatulat ja Zimmermannin rei’itetyt levyt sporttipaloilla, kun taas takajarrut on lainattu M5:stä. Vanteina pyörivät AC Schnitzer -tyyliset 18-tuumaiset RH:t, joiden leveys on edessä 8,5 ja takana 9,5 tuumaa. Rengaskoko on edessä 225/35 R18 ja takana pääsääntöisesti 265/35 R18. Raideväliä on levennetty 20- ja 30-millisillä spacereilla, ja BMW:n alakerrasta löytyvät myös madallusjouset, sportti-iskunvaimentimet, isot kallistuksenvakaajat sekä ajettavuutta jämäköittävät uretaanipuslat.

M70B50-koodia totteleva viisilitrainen V12 murisee vakiota enemmän ruostumattomasta teräksestä tehdyn 2,5-tuumaisen putkiston ansiosta, ja pitoa kohentaa lukkoperä. Vaihteistona palvelee vielä tällä hetkellä 750i:stä koneen mukana tullut ZF:n neliportainen automaatti, mutta se on tarkoitus korvata sporttisemmalla manuaalilla jo tänä kesänä. Myös kulkupuoli on kohenemassa, koska suunnitelmissa on asentaa V12:n kylkeen Garrettin GT45-turbo. Samassa yhteydessä konehuoneeseen sovitetaan myös esimerkiksi rosteriset pakosarjat ja kuparikansipahvit.

Lue lisää