F90-korikoodilla tunnettu viimeisin BMW M5 lanseerattiin markkinoille noin vuosi sitten. 5-sarjan sporttinen huippuversio sai nelivedon ensimmäistä kertaa historiansa aikana, ja teholukemakin pompsahti peräti 600 hevosvoimaan. Tämäkään ei riitä kaikille, ja niinpä baijerilaiset esittelivät pian ”perusmallin” jälkeen vielä tehokkaamman Competition-version. Siinä on jo 625 heppaa ja jäykempi alusta, jonka pitäisi sopia radallekin.
Myös tuning-pajat ovat jo iskeneet kyntensä uuteen M5:een. Yksi perinteisimmistä BMW-virittäjistä on Saksan Aachenissa toimiva AC Schnitzer, jonka tulkinta baijerilaisten supersedanista esitellään tänä viikonloppuna ovensa avaavassa Essen Motor Show´ssa. Tuning-paketin tärkein osa kohdistuu tietysti 4,4-litraiseen tuplaturbokasiin, josta on houkuteltu tasan 700 heppaa ja 850 newtonin maksimivääntö. Molemmat lukemat ovat kasvaneet 100 yksikön verran lähtökohtaan verrattuna, ja vastaava tehokuuri on luvassa myöhemmin myös M5 Competitioniin.
AC Schnitzer on teholukemien lisäksi erityisen ylpeä luomuksensa kierrosajasta Nürburgringin Nordschleifella. M5 on nimittäin Eifel-vuoristossa kiemurtelevalla legendaarisella radalla yhdeksän sekuntia ”tavallista” M5:tä nopeampi, ja kellot pysähtyivät siellä tarkalleen seitsemän minuutin ja 29,5 sekunnin aikaan. Suorituskyvyn lisäksi myös äänten luvataan kohentuneen läpillä varustetun sporttiputkiston ansiosta. Niitä on tarjolla kahta erilaista mallia, ja putkenpäiksi saa kolme eri vaihtoehtoa. Niihin tarjotaan esimerkiksi hiilikuituista ja mustaa viimeistelyä.
Jousitusta on puolestaan kohennettu KW:n V4-nimisillä coilovereilla, joita pystyy säätämään mm. korkeuden ja jäykkyyden suhteen. Sporttista käsiteltävyyttä on lisätty myös madallusjousilla, jotka tiputtavat autoa 20-25 millin verran etuakselilla ja 10-15 milliä takana. Autoon saa lisäksi AC Schnitzerin omia alumiinivanteita, joista osa on takomallisia painon laskemiseksi. Yhtenä vaihtoehtona tarjotaan esimerkiksi 21-tuumaisia kiekkoja, jotka tottelevat AC3 Lightweight Forged Evo -nimeä. Kaksiväriset vanteet näyttävät keskimuttereilla varustetuilta, mutta ne kätkevät todellisuudessa alleen viisi tavallista pyöränpulttia.
Koriakaan ei ole unohdettu, ja niinpä esimerkiksi etu- ja sivuhelmoihin on integroitu hiilikuituisia lisäpalikoita. Takapäätä koristavat puolestaan kattospoileri, takaluukun päällä komeileva siipi ja neljää putkenpäätä reunustava hiilikuituinen diffuusori. Lisäksi tarjolla on mm. kahdenlaisia etusplittereitä, ja sisustaan saa esimerkiksi vakiota isommat vaihtoläpyskät, metallipintaiset polkimet ja jalkatuen sekä iDrive-valintakiekon sporttihenkisen suojan.