AC Schnitzer iski kyntensä BMW:n uuteen lippulaivaan – tuunattu M850i jättää 620 hepan voimin jopa tulevan M8:n taakseen

BMW palautti 8-sarjan jälleen mallistonsa viime vuoden lopulla yli 20 vuoden tauon jälkeen. Vaikka auton nimi kertoo muuta, uusi 8-sarja on tekniikaltaan käytännössä 5-sarjan coupé-versio ja entisen 6-sarjan suora jälkeläinen. Sporttisuutta on haettu myös uusilla ulkomitoilla, koska Kasi on 6-sarjan edeltäjäänsä lyhyempi ja matalampi. 8-sarjan tehokkaimpana versiona palvelee tällä hetkellä nelivetoinen M850i xDrive, jonka 4,4-litraisesta tuplaturbokasista irtoaa 530 heppaa. Pian tulossa on vieläkin puhdikkaampi M8, jonka teholukema alkaa jo kuutosella.

Todella tehokasta 8-sarjaa haikailevat saavat kuitenkin jo nyt haluamansa Saksan Aachenissa majaansa pitävältä AC Schnitzeriltä. Baijerilaismerkin tuotoksia jo vuosikymmenet virittänyt tuning-firma toi markkinoille kattavan osavalikoiman BMW:n uuteen lippulaivaan. Valikoiman kruununa toimii M850i:tä varten räätälöity virityssarja, joka nostaa pannun huipputehon 620 hevosvoimaan ja maksimiväännön 840 newtonmetrin lukemaan. Lukemat ovat kasvaneet 90 hepan ja yhtä monen newtonin verran tehtaan jäljiltä olevaan autoon verrattuna.

Myös kolmelitraisella turbodieselillä varustettu 840d on huomioitu AC Schnitzerillä. Sen voimavarat nousevat 320 hevosvoimasta ja 680 newtonmetristä 380 hepan ja 780 newtonin arvoihin. 8-sarjaan on lisäksi tarjolla läpillä varustettu sporttivaimennin, jonka ulostuloiksi voi valita joko mustat tai hiilikuituiset putkenpäät. Jousituksen madallussarja tuo auton puolestaan 20 milliä lähemmäksi maanpintaa.

Ulkokuorta voi höystää mm. hiilikuituisilla etupuskurin ilmanohjaimilla, etuspoilerilla, etusplitterillä ja konepellin ilma-aukoilla. Sivuhelmatkin ovat samasta materiaalista, ja myös neljää pakoputkenpäätä reunustava massiivinen diffuusori on hiilikuitua. Lisäksi takaluukun kannen päälle saa kisatyylisen siiven, jonka sopivuus GT-henkiseen coupéen on vähintäänkin kyseenalaista. Tuunaus viimeistellään keskellä diffuusoria loistavalla F1-tyylisellä jarruvalolla ja lukuisilla AC Schnitzerin logoilla ympäri autoa.

Sisustan koristeiksi tarjotaan esimerkiksi alumiinisia polkimia, jalkatukea ja avaimenperää. Kasiin saa myös AC Schnitzerin omaa designia edustavia 20-tuumaisia vanteita. Niitä on tarjolla kahta erilaista mallia. AC3 on erityisen kevyt takovanne, kun taas AC1-nimisissä kiekoissa panostetaan näyttävyyteen. Molempia on saatavilla sekä antrasiitinharmaana että osittain kiillotettuna. Eturenkaat ovat aina kokoa 245/35 R20, mutta taakse saa joko 275/30 R20 – tai 285/30 R20 -kumit vannemallista riippuen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...