MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

AC Schnitzer esitteli tuning-pakettinsa uuteen BMW M3:een – 590-heppainen sporttisedan on virityspajan historian tehokkain 3-sarja

Saksan Aachenissa toimiva AC Schnitzer on tarjonnut viritysosia BMW M3:een jo ensimmäisestä E30-sukupolvesta lähtien. Nyt vuorossa on uusi G80, joka saa kunnian olla firman historian tehokkain 3-sarjan edustaja.

Kaikki alkaa M3 Competitionin kolmilitraisesta tuplaturbokuutosesta, joka tuottaa tehtaan jäljiltä 510 hevosvoiman huipputehon ja 650 newtonmetrin maksimiväännön. AC Schnitzerin käsittelyn jälkeen lukemat kirjataan 590 heppaan sekä 750 newtoniin, ja viritykselle luvataan vieläpä jopa neljän vuoden takuu. Pakokaasujen virtaavuutta ja soundia kohennetaan sporttiputkistolla, joka tuo mukanaan myös neljä hiilikuituista putkenpäätä.

Lisäksi tarjolla on säädettävä coilover-alusta, joka madaltaa M3:n etupäätä 15-20 millin verran. AC Schnitzer ei ole halunnut tehdä jousituksesta tarpeettoman kovaa tai äkkinäisesti reagoivaa, vaan pidon äärirajoilla luvassa on hillittyä aliohjautumista. Aerodynamiikkaakin on pyritty kohentamaan monilla eri palikoilla. Ilman uutta maalausta paikoilleen asennettavan etusplitterin luvataan lisäävän maaefektiä parhaimmillaan 40 kilolla 200 km/h:n nopeudessa. Etupuskurin kulmiin ja lokasuojiinkin on omat siivekkeensä, joita täydentävät konepellin syvennysten koristeosat.

Suosittelemme


Takana kattospoilerin pitäisi puolestaan kasvattaa downforcea 20 kilon verran. Takadiffuusorin sekä ns. Gurney-lipalla varustetun hiilikuituisen takasiiven yhdistelmän kerrotaan tuovan vielä 70 kiloa lisää maaefektiä, joten auton pitäisi liimaantua vielä vakio-M3:akin tiiviimmin tien pintaan. Jousittamatonta massaa pienennetään AC3 Lightweight -takovanteilla, joita saa eri viimeistelyillä. 20-tuumaisten renkaiden profiili on edessä 285/30 ja takana 295/30.

Sisustaa voi höystää AC Schnitzerin omalla ratilla, joka yhdistelee mustaa nappanahkaa ja alcantaraa. Ohjauspyörän vaihtoläpyskätkin ovat vakiota suuremmat käsin vaihtamisen helpottamiseksi. Lisäksi tarjolla ovat AC Schnitzerin omaa designia edustavat polkimet ja jalkatuki sekä alumiininen avaimenperä. Pisteenä i:n päälle iDrive-käyttöjärjestelmän valintakiekon suojaksi voi vielä hankkia virityspajan oman kuoren.

LähdeCarscoops
  • Avainsanat
  • M3

Lue lisää