AC Schnitzer ei tuunaa pelkästään Bemareita – tässä on uusi Toyota GR Supra saksalaisilla mausteilla

Toyotan pääjohtaja Akyo Toyoda halusi muutama vuosi sitten palauttaa ajamisen hauskuuden tylsistä perusautoistaan tutun japanilaisvalmistajan mallistoon. Yksi tärkeä askel tämän tavoitteen saavuttamisessa oli legendaarisen Supran paluu markkinoille tämän vuoden alussa. Toyotan urheiluauto ehti olla pois kuvioista lähes 20 vuoden ajan, ja uuden mallin kehittäminen täysin omin voimin ei olisi ollut kannattavaa bisnestä Toyotalle. Niinpä japanilaiset löivät hynttyyt yhteen BMW:n kanssa, jolloin uudesta Suprasta tuli avonaisen BMW Z4:n coupé-kattoinen sisarmalli.

Auton tekniikka on siis yhteistä baijerilaisten kanssa, mikä innosti BMW:n yhtenä hovivirittäjänä toimivan AC Schnitzerin tarjoamaan palikoitaan myös GR-sporttibrändin alla kulkevaan uuteen Supraan ensimmäisenä Toyotana. Supran nokalla murisee BMW Z4 M40i:n tavoin kolmilitrainen turbokuutonen, joka tuottaa vakiona 340 heppaa ja 500 newtonia. AC Schnitzerin käsittelyn jälkeen pannusta irtoaa puolestaan tasan 400 hevosvoimaa ja 600 newtonmetrin maksimivääntö, eli lukemat ovat kasvaneet mukavasti.





Jotkin muut virityspajat ovat kylläkin irrottaneet uuden Supran koneesta paljon rajumpiakin voimavaroja, mutta saksalaiset haluavat pelata varman päälle ja varmistaa voimanlähteen kestävyyden myös virityskuurin jälkeen. Niinpä AC Schnitzer tarjoaa virityssarjalleen parhaimmillaan kolmen vuoden takuun. Suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta luultavasti sekä kiihtyvyys että huippunopeus ovat kohentuneet virityksen myötä. Tehdas lupaa auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan 4,4 sekuntia, ja huiput on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n arvoon.

AC Schnitzer tarjoaa moottorivirityksen lisäksi uutta takaäänenvaimenninta, jonka pyöreät päät saa joko hiilikuituisena tai mustaksi anodisoituna teräksenä. Alustaa voi puolestaan kohentaa RS-brändätyillä coilovereilla, jotka mahdollistavat korkeussäädön ohella monia muitakin justeerauksia. Maavara pienenee alustasarjan myötä 25 millin verran, jolloin myös ulkonäkö paranee ajettavuuden lisäksi. Mukavuuttakaan ei ole kuulemma unohdettu, mutta tarjolla on myös pelkät jouset matalampaa alustaa kaipaaville. Tällöin maavara kutistuu noin 15 millillä.

Vanteiksi voi puolestaan valita 20-tuumaiset kiekot, joista on tarjolla kaksi eri designia. AC1-nimiset vanteet saa joko kaksivärisinä tai antrasiitinharmaina, kun taas AC3-takovanteiden väri on hopean ja antrasiitin yhdistelmä. Ulkonäkö viimeistellään korisarjalla, joka koostuu mm. mattamustasta etusplitteristä ja helmapalikoista sekä hiilikuituisesta kisatyylisestä takaspoilerista. Sen päälle saa vielä ns. Gurney-lipan, ja siiven jalat ovat alumiinia. Muiden sporttiherkkujen listalle kuuluvat esimerkiksi konepellin hiilikuituiset ilmanottoaukot, kun taas sisustaa on höystetty lukuisilla alumiiniosilla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...