Toyotan pääjohtaja Akyo Toyoda halusi muutama vuosi sitten palauttaa ajamisen hauskuuden tylsistä perusautoistaan tutun japanilaisvalmistajan mallistoon. Yksi tärkeä askel tämän tavoitteen saavuttamisessa oli legendaarisen Supran paluu markkinoille tämän vuoden alussa. Toyotan urheiluauto ehti olla pois kuvioista lähes 20 vuoden ajan, ja uuden mallin kehittäminen täysin omin voimin ei olisi ollut kannattavaa bisnestä Toyotalle. Niinpä japanilaiset löivät hynttyyt yhteen BMW:n kanssa, jolloin uudesta Suprasta tuli avonaisen BMW Z4:n coupé-kattoinen sisarmalli.
Auton tekniikka on siis yhteistä baijerilaisten kanssa, mikä innosti BMW:n yhtenä hovivirittäjänä toimivan AC Schnitzerin tarjoamaan palikoitaan myös GR-sporttibrändin alla kulkevaan uuteen Supraan ensimmäisenä Toyotana. Supran nokalla murisee BMW Z4 M40i:n tavoin kolmilitrainen turbokuutonen, joka tuottaa vakiona 340 heppaa ja 500 newtonia. AC Schnitzerin käsittelyn jälkeen pannusta irtoaa puolestaan tasan 400 hevosvoimaa ja 600 newtonmetrin maksimivääntö, eli lukemat ovat kasvaneet mukavasti.
Jotkin muut virityspajat ovat kylläkin irrottaneet uuden Supran koneesta paljon rajumpiakin voimavaroja, mutta saksalaiset haluavat pelata varman päälle ja varmistaa voimanlähteen kestävyyden myös virityskuurin jälkeen. Niinpä AC Schnitzer tarjoaa virityssarjalleen parhaimmillaan kolmen vuoden takuun. Suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta luultavasti sekä kiihtyvyys että huippunopeus ovat kohentuneet virityksen myötä. Tehdas lupaa auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan 4,4 sekuntia, ja huiput on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n arvoon.
Suosittelemme
AC Schnitzer tarjoaa moottorivirityksen lisäksi uutta takaäänenvaimenninta, jonka pyöreät päät saa joko hiilikuituisena tai mustaksi anodisoituna teräksenä. Alustaa voi puolestaan kohentaa RS-brändätyillä coilovereilla, jotka mahdollistavat korkeussäädön ohella monia muitakin justeerauksia. Maavara pienenee alustasarjan myötä 25 millin verran, jolloin myös ulkonäkö paranee ajettavuuden lisäksi. Mukavuuttakaan ei ole kuulemma unohdettu, mutta tarjolla on myös pelkät jouset matalampaa alustaa kaipaaville. Tällöin maavara kutistuu noin 15 millillä.
Vanteiksi voi puolestaan valita 20-tuumaiset kiekot, joista on tarjolla kaksi eri designia. AC1-nimiset vanteet saa joko kaksivärisinä tai antrasiitinharmaina, kun taas AC3-takovanteiden väri on hopean ja antrasiitin yhdistelmä. Ulkonäkö viimeistellään korisarjalla, joka koostuu mm. mattamustasta etusplitteristä ja helmapalikoista sekä hiilikuituisesta kisatyylisestä takaspoilerista. Sen päälle saa vielä ns. Gurney-lipan, ja siiven jalat ovat alumiinia. Muiden sporttiherkkujen listalle kuuluvat esimerkiksi konepellin hiilikuituiset ilmanottoaukot, kun taas sisustaa on höystetty lukuisilla alumiiniosilla.