AC Schnitzer ei tuunaa pelkästään Bemareita – tässä on uusi Toyota GR Supra saksalaisilla mausteilla

Toyotan pääjohtaja Akyo Toyoda halusi muutama vuosi sitten palauttaa ajamisen hauskuuden tylsistä perusautoistaan tutun japanilaisvalmistajan mallistoon. Yksi tärkeä askel tämän tavoitteen saavuttamisessa oli legendaarisen Supran paluu markkinoille tämän vuoden alussa. Toyotan urheiluauto ehti olla pois kuvioista lähes 20 vuoden ajan, ja uuden mallin kehittäminen täysin omin voimin ei olisi ollut kannattavaa bisnestä Toyotalle. Niinpä japanilaiset löivät hynttyyt yhteen BMW:n kanssa, jolloin uudesta Suprasta tuli avonaisen BMW Z4:n coupé-kattoinen sisarmalli.

Auton tekniikka on siis yhteistä baijerilaisten kanssa, mikä innosti BMW:n yhtenä hovivirittäjänä toimivan AC Schnitzerin tarjoamaan palikoitaan myös GR-sporttibrändin alla kulkevaan uuteen Supraan ensimmäisenä Toyotana. Supran nokalla murisee BMW Z4 M40i:n tavoin kolmilitrainen turbokuutonen, joka tuottaa vakiona 340 heppaa ja 500 newtonia. AC Schnitzerin käsittelyn jälkeen pannusta irtoaa puolestaan tasan 400 hevosvoimaa ja 600 newtonmetrin maksimivääntö, eli lukemat ovat kasvaneet mukavasti.

Jotkin muut virityspajat ovat kylläkin irrottaneet uuden Supran koneesta paljon rajumpiakin voimavaroja, mutta saksalaiset haluavat pelata varman päälle ja varmistaa voimanlähteen kestävyyden myös virityskuurin jälkeen. Niinpä AC Schnitzer tarjoaa virityssarjalleen parhaimmillaan kolmen vuoden takuun. Suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta luultavasti sekä kiihtyvyys että huippunopeus ovat kohentuneet virityksen myötä. Tehdas lupaa auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan 4,4 sekuntia, ja huiput on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n arvoon.





AC Schnitzer tarjoaa moottorivirityksen lisäksi uutta takaäänenvaimenninta, jonka pyöreät päät saa joko hiilikuituisena tai mustaksi anodisoituna teräksenä. Alustaa voi puolestaan kohentaa RS-brändätyillä coilovereilla, jotka mahdollistavat korkeussäädön ohella monia muitakin justeerauksia. Maavara pienenee alustasarjan myötä 25 millin verran, jolloin myös ulkonäkö paranee ajettavuuden lisäksi. Mukavuuttakaan ei ole kuulemma unohdettu, mutta tarjolla on myös pelkät jouset matalampaa alustaa kaipaaville. Tällöin maavara kutistuu noin 15 millillä.

Vanteiksi voi puolestaan valita 20-tuumaiset kiekot, joista on tarjolla kaksi eri designia. AC1-nimiset vanteet saa joko kaksivärisinä tai antrasiitinharmaina, kun taas AC3-takovanteiden väri on hopean ja antrasiitin yhdistelmä. Ulkonäkö viimeistellään korisarjalla, joka koostuu mm. mattamustasta etusplitteristä ja helmapalikoista sekä hiilikuituisesta kisatyylisestä takaspoilerista. Sen päälle saa vielä ns. Gurney-lipan, ja siiven jalat ovat alumiinia. Muiden sporttiherkkujen listalle kuuluvat esimerkiksi konepellin hiilikuituiset ilmanottoaukot, kun taas sisustaa on höystetty lukuisilla alumiiniosilla.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...