AC Cobran moderni versio esiteltiin – alkuperäistä isompi GT Roadster on leivottu hiilikuidusta

Legendaarisen Cobran taustalla vaikuttanut AC Cars on yksi Ison-Britannian vanhimpia autonvalmistajia. Nyt se esitteli Cobran päivitetyn version, joka on modernimpi kuin ulkonäön perusteella uskoisi.

Sekä vasemman- että oikeanpuoleisella ohjauksella saatavan luomuksen koko nimi on AC Cobra GT Roadster. Klassisia muotoja toistavan ulkokuoren alta löytyy täysin uusi alusta, jonka akseliväli on 284 milliä alkuperäispainosta pidempi. Myös raideväli on kasvanut, ja runkorakenne on tehty alumiinista. Kori on puolestaan leivottu hiilikuitukomposiittimateriaaleista, ja sen painoksi kerrotaan ainoastaan 50 kiloa.  

Kuva: AC Cars

GT Roadsterin vakiovoimanlähteenä palvelee viisilitrainen mekaanisesti ahdettu kasi, joka tuottaa reilut 450 heppaa ja 570 newtonmetrin maksimiväännön. Lisähintaan saatavilla on myös saman voimanlähteen tehokkaampi versio, jossa on jo yli 650 hevosvoimaa sekä tasan 780 newtonia. Vaihteistoksi voi valita joko perinteisemmän kuusipykäläisen manuaalin tai kymmenportaisen automaatin vaihtoläpysköillä. Tehokkaampi malli kiihtyy 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) 3,4 sekunnissa, mitä avittaa auton ainoastaan 1450 kilon paino.

Ulkokuoren design on pikavilkaisulla lähes identtinen alkuperäispainoksen kanssa, mutta mittasuhteita on viilattu kevyesti hieman isompien ulkomittojen ehdoilla. Lisäksi monia osia on modernisoitu, ja niinpä GT Roadsterissa on esimerkiksi ledipäiväajovaloilla varustetut ajovaloumpiot ja huomattavasti alkuperäistä isommat pyörät.

Kuva: AC Cars

Myös sisusta on laitettu uusiksi. Kojelautaa koristaa kattava pyöreiden mittarien arsenaali, ja ilmeisesti Ford Mustangista lainattu ratti edustaa klassista kolmipuolaista tyyliä. Sammutusautomatiikan nappi on piilotettu punaisen kannen alle, ja keskikonsolin sekä kojelaudan välistä löytyy myös pieni tietoviihdejärjestelmän ruutu merkkinä nykyajasta.

Kuva: AC Cars
LähdeCarscoops

Lue lisää