MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

AC Cobra palaa markkinoille modernisoituna versiona – uutta GT Roadsteria vauhdittaa Fordin viisilitrainen V8 mekaanisesti ahdettuna

Klassisesta AC Cobrasta on tehty ehkä enemmän replikoita kuin mistään muusta autosta. Tämän jutun autokaan ei ole aito asia 1960-luvulta, mutta se on kuitenkin ehta AC.

Isossa-Britanniassa toimiva AC Cars julkaisi jo viime joulukuussa tiiserin klassisen Cobran modernisoidusta versiosta, ja nyt autosta päästettiin julkisuuteen lisää tietokoneella tehtyjä havainnekuvia ennen kuin varsinainen esittely koittaa huhtikuussa. GT Roadsteriksi nimetty tulokas seurailee korilinjoiltaan hyvin tiiviisti alkuperäistä Cobraa, mutta uusi aika näkyy esimerkiksi hiilikuituisissa sivuhelmoissa ja lokasuojanreunoissa. Valmistusajankohdasta kertovat myös peilit sekä alkuperäistä paksumpi tuulilasinkarmi, ja kromikoristeita autosta on turha etsiä.

Kuva: AC Cars

Myös ovenkahvat on upotettu korin pintaan, ja valot tuikkivat ledien voimin niin edessä kuin takana. Ohjaamon takaa erottuu nykymääräysten vaatima lisäjarruvalo, ja vanteiden sekä jarrulevyjen kokokin on jotakin aivan muuta kuin kultaisella 1960-luvulla. Moderni ohjauspyörä on ilmeisesti lainattu Ford Mustangista, ja kojelautaan on upotettu yhdistelmä analogisia sekä digitaalisia mittareita.

AC Cars kertoi olennaisimmat asiat GT Roadsterin tekniikasta jo joulukuussa, ja nyt ne tulivat vielä kerrattua. Cobran moderni tulkinta on siis tehty alumiinisen spaceframe-rakenteen varaan, ja jousitus on kuulemma säädetty kisatyyliin. Auto on hieman esikuvaansa pidempi ja akseliväli on noin 257 senttiä. Skuupilla höystetyn konepellin alla lymyää Fordin viisilitrainen veekasi, joka on ratin tavoin peräisin Mustangista. AC ruuvaa kuitenkin koneen päälle vielä mekaanisen ahtimen, jolloin huipputehoa riittää reilun 650 hevosvoiman ja maksimivääntöä 780 newtonmetrin verran.

Kuva: AC Cars

Voima välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen manuaalin tai kymmenvaihteisen automaatin kautta. Noin 1500 kiloa painava sportti pinkaisee 3,4 sekunnissa nollasta sataan, ja huipuiksi kerrotaan karvan alle 280 km/h. GT Roadster on AC Carsin mukaan täysin katulaillinen ja sitä voi jo tilata ympäri maailmaa. Hinnat vaihtelevat maittain, mutta Ison-Britannian kotimarkkinoilla modernisoiduista Cobrasta pyydetään vähintään 285 000 puntaa, eli yli 320 000 euroa.

Suosittelemme


Lue lisää