Abarth julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat historiansa tehokkaimmasta tuotantoautosta – 600e on täyssähköinen crossover

Fiat 600 tekee pikapuoliin paluun markkinoille nykymuodin mukaisena sähkö-crossoverina. Perusmallien lisäksi tarjolle tulee myös sporttiversio, jota myydään tehokkaamman sähkö-500:n tavoin Abarthin perinnebrändin alla.

Vanhojen hyvien aikojen takamoottoriset Abarthit olivat melkoisia herhiläisiä, ja moderneissa 500 Abartheissakin on riittänyt pörinää ja pauketta. Herkullinen äänimaailma on valitettavasti pian historiaa, koska tulevat Abarthit kulkevat pelkän sähkön voimin. Uuden Abarth 500e:n 155 hevosvoimaa eivät ole herättäneet vielä suuria hurraahuutoja sähköauton edeltäjäänsä suuremman painon vuoksi, mutta pikapuoliin tarjolle tulee myös tehokkaampi sähkö-Abarth.

Kuva: Abarth

Se on uusi 600e, josta julkaistiin nyt ensimmäiset tiedot ja tiiserikuvat vielä naamioteipin peittämänä. Auto on kuulemma kehitetty Abarthin ja Stellantis-emokonsernin moottoriurheiludivisioonan yhteistyönä, ja huipputehoksi kerrotaan 240 hevosvoimaa. Se on jo huomattavasti enemmän kuin tavallisen 600e:n 156 heppaa. Tuolla tehomäärällä kiihdytys nollasta sataan kestää yhdeksän sekuntia, mutta Abarthin vastaavan lukeman pitäisi alkaa kuutosella.

Kuva: Abarth

Historian tehokkaimmaksi tuotanto-Abarthiksi mainostetun uutuuden DNA:ssa näkyy kuulemma moottoriurheilun vaikutus, mutta tarkkoja teknisiä tietoja ei ole suostuttu vielä julkaisemaan. Niinpä esimerkiksi sähkömoottorien määrää tai vetotapaa ei ole vahvistettu, mutta taka-akselista julkaistun kuvan perusteella uutuus on pikkuveljensä ja sisarmalliensa tavoin etuvetoinen. Pitoa kohennetaan jonkinlaisella tasauspyörästön lukolla, ja jarrutkin ovat perus-600:ta isommat. Erityisen pehmeästä kumiseoksesta tehdyissä renkaissa on puolestaan hyödynnetty sähköformuloiden Formula E -sarjassa kertynyttä kokemusta.

Kuva: Abarth

Kumien pitäisi olla viidenneksen tavanomaisia renkaita hiljaisemmat niiden sisällä käytetyn polyuretaanin ansiosta, ja pehmeä seos lisää pitoa kovemmassa mutka-ajossa. Tämä tapahtuu todennäköisesti vierintävastuksen kustannuksella, joten Abarthin toimintasäde ei välttämättä yllä edes uuden 600:n perusmallin 400 kilometriin jos akun kapasiteetti on sama 54 kWh. Tässä autossa pääpaino on kuitenkin suorituskyvyssä, mitä pyritään alleviivaamaan myös sähköautojen eCMP-perusrakenteen omalla Performo-eCMP-nimisellä versiolla.

Kuva: Abarth
Kuva: Abarth
LähdeCarscoops

Lue lisää