Abarth julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat historiansa tehokkaimmasta tuotantoautosta – 600e on täyssähköinen crossover

Fiat 600 tekee pikapuoliin paluun markkinoille nykymuodin mukaisena sähkö-crossoverina. Perusmallien lisäksi tarjolle tulee myös sporttiversio, jota myydään tehokkaamman sähkö-500:n tavoin Abarthin perinnebrändin alla.

Vanhojen hyvien aikojen takamoottoriset Abarthit olivat melkoisia herhiläisiä, ja moderneissa 500 Abartheissakin on riittänyt pörinää ja pauketta. Herkullinen äänimaailma on valitettavasti pian historiaa, koska tulevat Abarthit kulkevat pelkän sähkön voimin. Uuden Abarth 500e:n 155 hevosvoimaa eivät ole herättäneet vielä suuria hurraahuutoja sähköauton edeltäjäänsä suuremman painon vuoksi, mutta pikapuoliin tarjolle tulee myös tehokkaampi sähkö-Abarth.

Kuva: Abarth

Se on uusi 600e, josta julkaistiin nyt ensimmäiset tiedot ja tiiserikuvat vielä naamioteipin peittämänä. Auto on kuulemma kehitetty Abarthin ja Stellantis-emokonsernin moottoriurheiludivisioonan yhteistyönä, ja huipputehoksi kerrotaan 240 hevosvoimaa. Se on jo huomattavasti enemmän kuin tavallisen 600e:n 156 heppaa. Tuolla tehomäärällä kiihdytys nollasta sataan kestää yhdeksän sekuntia, mutta Abarthin vastaavan lukeman pitäisi alkaa kuutosella.

Kuva: Abarth

Historian tehokkaimmaksi tuotanto-Abarthiksi mainostetun uutuuden DNA:ssa näkyy kuulemma moottoriurheilun vaikutus, mutta tarkkoja teknisiä tietoja ei ole suostuttu vielä julkaisemaan. Niinpä esimerkiksi sähkömoottorien määrää tai vetotapaa ei ole vahvistettu, mutta taka-akselista julkaistun kuvan perusteella uutuus on pikkuveljensä ja sisarmalliensa tavoin etuvetoinen. Pitoa kohennetaan jonkinlaisella tasauspyörästön lukolla, ja jarrutkin ovat perus-600:ta isommat. Erityisen pehmeästä kumiseoksesta tehdyissä renkaissa on puolestaan hyödynnetty sähköformuloiden Formula E -sarjassa kertynyttä kokemusta.

Kuva: Abarth

Kumien pitäisi olla viidenneksen tavanomaisia renkaita hiljaisemmat niiden sisällä käytetyn polyuretaanin ansiosta, ja pehmeä seos lisää pitoa kovemmassa mutka-ajossa. Tämä tapahtuu todennäköisesti vierintävastuksen kustannuksella, joten Abarthin toimintasäde ei välttämättä yllä edes uuden 600:n perusmallin 400 kilometriin jos akun kapasiteetti on sama 54 kWh. Tässä autossa pääpaino on kuitenkin suorituskyvyssä, mitä pyritään alleviivaamaan myös sähköautojen eCMP-perusrakenteen omalla Performo-eCMP-nimisellä versiolla.

Kuva: Abarth
Kuva: Abarth
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat