Abarth esitteli uuden tulkinnan legendaarisesta kilpuristaan – auton lähtökohtana toimii Alfa Romeo 4C

Abarth tunnetaan nykypäivänä Fiat 500:n ja 124 Spiderin pohjalta tehdyistä sporttimalleista, ja Fiat on ollut dominoiva merkki koko Abarth-nimen historian ajan. Menneinä vuosikymmeninä itävaltalaislähtöisen Carlo Abarthin perustama firma viritti kuitenkin myös Alfa Romeoita ja jopa Porscheja sekä muotoili käsin erityisen kevyitä koreja niin katu- kuin kilpakäyttöönkin.

Yksi Abarthin tarunhohtoisimmista kilpureista on 1960-luvun 1000 SP, eli Sport Prototipo. Pikkuruinen keskimoottoriauto jätti isompia kilpailijoita taakseen useilla Euroopan radoilla alle 500 kilon painonsa ja yli 100 hevosvoiman tehonsa myötä. Fiatin isäntänä nykyään toimiva Stellantis-konserni haluaa muistella näitä kunnian päiviä, joten se loi yksittäiskappaleena uuden tulkinnan yli viiden vuosikymmenen takaisesta 1000 SP:stä.

Stellantiksen lehdistötiedote kertoo, että uudessa versiossa on hiilikuitumonokokki, MacPherson-tuennalla toteutettu takajousitus sekä esikuvansa tapaan keskimoottoriksi sijoitettu 1,7-litrainen turbonelonen, joka luovuttaa 240 hevosvoimaa. Näiden tietojen ja autosta julkaistujen kuvien perusteella on helppo päätellä, että lähtökohtana on toiminut suoraan hyllystä löytynyt konsernituote, eli viime vuonna tuotannosta poistunut Alfa Romeo 4C Spider.

Kaksipaikkainen Alfa on nykyautoksi varsin kompakti, mutta silti uusi 1000 SP näyttää lähes jättiläiseltä alkuperäisen mallin rinnalla. Vaikka kokoeroa onkin, 1960-luvun kilpurin henki ja peruslinjat on tuotu onnistuneesti nykypäivään. Uuden tulkinnan keulalla ei ole luukkulamppuja, mutta modernit projektorilamput tuovat mieleen vanhan 1000 SP:n pyöreät parkkivalot. Lisäksi nokkapellissä on juuri sama määrä ilmanottoaukkoja kuin historiallisessa esikuvassa, kun taas puskurin alareunasta löytyvät modernin tekniikan edellyttämät isommat aukot.

Suosittelemme

Lokasuojien kaaretkin toistavat klassikkokilpurin linjoja, ja sivulaseja on leikattu pienemmiksi historiallisen racing-tyylin nimissä. Samaa tarkoitusta palvelee myös penkkien taakse sovitettu musta turvakaari. Uusi tulkinta seurailee takaapäinkin esikuvaansa ilmanpoistoaukkojen ja pyöreiden takavalojen osalta, mutta modernin korin korkeus näkyy erityisesti perän tukevassa alaosassa. Lähtökohtana palvellut Alfa Romeo 4C on joka tapauksessa onnistuttu häivyttämään niin tehokkaasti, että asiantuntijatkin erottavat autosta enää Alfan tuulilasinkarmin.

Stellantiksen mukaan ainokaiseksi jäävää uutta 1000 SP:tä kierrätetään syksyn isoissa klassikkoautotapahtumissa, jos niitä päästään koronan jäljiltä järjestämään. Ehkäpä Stellantis heltyisi kuitenkin tekemään muutaman muunkin yksilön VIP-asiakkaille, koska myynnilliseksi flopiksi jääneen Alfa Romeo 4C:n hiilikuitumonokokkeja ja muita komponentteja saattaa vielä lojua italialaismerkin nurkissa odottamassa järkevää jatkokäyttöä.

LähdeCarscoops

Lue lisää