Tyyliniekka LIVE

Äärimmäisyyksien Lamborghini tulossa – tulevassa superautossa ei ole minkäänlaista kattoa tai tuulilasia

Lamborghini on tehnyt viime vuosina monen muun erikoisautomerkin tavoin eksklusiivisia yksittäiskappaleita tai piensarjoja superautojensa pohjalta. Nyt tähän joukkoon liittyy katoton ja tuulilasiton uutuus, josta italialaisvalmistaja julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan.

Lambon some-kanavissa postaamassa kuvassa näkyy radalla kiitävä katoton superauto, josta puuttuu myös tuulilasi. Ilmava Lamborghini toimisi mainiona kilpailijana esimerkiksi McLaren Elvalle sekä Ferrari Monza SP1:lle ja SP2:lle, jotka on leivottu samalla reseptillä. Kirjavalla naamioteipillä päällystetyn radikaalin uutuuden kyljessä lukee ”Attenzione Macchina Veloce Aperta”, eli suomeksi ”Huomio, nopea avokattoinen laite”.



Lamborghini käytti vastaavaa naamioteippiä jo Essenza SCV12 -nimisessä rataspesiaalissaan ennen auton lopullista paljastamista. Tämä on saanut jotkin nettisivustot spekuloimaan, että katoton ja tuulilasiton tulokas olisi Essenza SCV12:n avoversio. Autojen muotoilu eroaa kuitenkin huomattavasti toisistaan, ja ratakäyttöön tehdyssä Essenzassa on esimerkiksi paljon pidempi perä ja massiivisempi takasiipi kuin mystisessä avossa.

Niinpä kyseessä lienee oma mallinsa, joka on tarkoitettu katukäyttöön radikaalista reseptistä huolimatta. Nokan muotojen perusteella auto on tehty V12-koneisen Aventadorin pohjalta, mutta toisaalta takapää vaikuttaa Aventadoria kompaktimmalta. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Lamborghini on liikkeellä vastaavalla konseptilla. Italialaismerkki esitteli nimittäin jo vuonna 2005 yksittäiskappaleeksi jääneen katottoman ja tuulilasittoman Concept S:n silloisen Gallardon pohjalta. Seitsemän vuotta myöhemmin vuorossa oli Aventador J Speedster, joka jäi myöskin ainokaiseksi mutta päätyi sentään asiakkaan käsiin ja Gibraltarin kilpien väliin.





Nyt Lamborghini ei todennäköisesti lähtisi enää tekemään yksittäiskappaletta, vaan tekeillä on todennäköisesti eksklusiivinen piensarja. Esimerkiksi Essenza SCV12:ta valmistetaan 40 kappaletta, joten tämän suuruusluokan määrää voidaan odottaa myös radikaalista avoautosta. Jos uutuutta vauhdittaa V12, siinä saattaa olla jopa 830 heppaa Essenzan tavoin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.