A-luokan Mersun loppu häämöttää jo – stuttgartilaiset haluavat keskittyä tulevaisuudessa jälleen kalliimpiin autoihin

Mercedes hyppäsi aivan uusille urille 25 vuotta sitten lanseeratun A-luokan myötä. Tila-automainen tötterö on kehittynyt vuosien saatossa kompaktiluokan dynaamisemman pään edustajaksi, mutta auton tulevaisuus on silti erittäin epävarma.

Mercedeksen toimitusjohtaja Ola Källenius on todennut julkisesti, että merkki ei halua tulevaisuudessa kilpailla massavalmistajien kanssa. Mercedes-Benz aikoo sen sijaan suunnata jälleen perinteisille apajilleen, eli luksusluokkaan. Tätä on päästy testaamaan jo koronapandemian aiheuttaman komponenttipulan myötä. Kun osia ei ole riittänyt kaikkiin uusiin autoihin, Mersulla on priorisoitu kalliimman pään malleja ilmeisen hyvällä menestyksellä.

B-luokan kompaktin tila-auton poistuminen näyttämöltä nykysukupolven jälkeen on ollut jo pitkään julkinen salaisuus. Tämä tapahtuu jo kahden vuoden päästä, koska crossoverit ja katumaasturit ovat tehokkaasti vieneet tämän segmentin asiakkaat. Eri medioiden tietojen mukaan myös B-luokan teknisenä pohjana toimiva A-luokka on kokemassa saman kohtalon vuonna 2025, vaikka kompaktiauton myyntilukemat ovat olleet ihan mukavalla tasolla.

Tämä johtuu mm. siitä, että uusiin autoihin edellytetään yhä monimutkaisempia ajoavustimia, ja entistä tiukemmat Euro 7 -päästömääräyksetkin ovat jo aivan nurkan takana. Tällaisen teknologian kehittäminen nielee melkoisia rahasummia, jotka on helpompi saada takaisin myymällä kalliimpia luksusmalleja. Niinpä Mercedes ei aio tulevaisuudessa enää panostaa C-luokan alapuolelle sijoittuvien autojen kehitystyöhön.

Suosittelemme

Nykyisen A-luokan pohjalta tehdyt mallit saavat pysyä myynnissä siihen asti kunnes täysin uusi MMA-perusrakenne korvaa nykyisten etuvetopohjaisten mallien alta löytyvän MFA-II-rakenteen. Mercedes Modular Architecture -sanoista lyhenteensä saanut MMA on suunniteltu ensisijaisesti sähköistettyjä ja täyssähköisiä autoja silmälläpitäen. Nokalle voidaan kuitenkin sijoittaa poikittain myös kolmi- tai nelisylinterinen polttomoottori, joka palvelisi jatkossa enää toimintamatkan pidentäjänä. Ensimmäinen MMA-pohjainen malli on Mercedeksen mukaan tulossa vuonna 2024.

Mercedes-Benz aikoo tarjota vuoteen 2030 mennessä yli 20 täyssähköautoa, mikä vaatii melkoisia investointeja sekä näiden uutuuksien tuotekehitykseen että tuotantokapasiteetin luomiseen. Säästöjä haetaan karsimalla nykyisestä valikoimasta vähemmän tuottavia malleja, joten moni muukin Mersu saattaa kokea saman kohtalon A- ja B-luokan kanssa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat