90-luvun pikku-Fiat suorastaan lentää uuden tekniikan voimin – tätä Cinquecentoa vauhdittaa Kawasaki Ninjan kone

Fiat on tehnyt monta ikimuistettavaa ja hienosti muotoiltua pikkuautoa, mutta 1990-luvun alussa lanseerattu Cinquecento ei valitettavasti kuulu tähän joukkoon. Takamoottorisen 126:n seuraajaksi esitelty pikku-Fiat oli harvinaisen tylsästi muotoiltu laatikko, jonka tekniikassakaan ei ollut mitään ihmeellistä. Puolassa tehty pikkuinen oli kuitenkin edullinen, mikä teki siitä aikanaan varsin suositun valmistusmaansa lisäksi myös Italiassa.

Cinquecentosta oli budjettihenkisen perusmallin lisäksi tarjolla Sporting-niminen urheiluversio, joka ei kuitenkaan tehnyt nimelleen varsinaisesti oikeutta. Sportingia vauhditti nimittäin 54-heppainen 1,1-litrainen kone, joka ei saanut ihmeitä aikaan edes pienessä ja kevyessä autossa. Virittäjät ovatkin yleensä katselleet muualle sopivaa aihiota etsiessään, mutta Cinquecentostakin saa rakennettua todellisen tykin.

Tällöin autosta ei tosin jää jäljelle kuin kuoret. Nettiin putkahti nyt rankasti modifioitu yksilö, jonka tekniikka on mahdollisimman kaukana alkuperäisestä. Konepellin alla majaillut pieni neloskone on nimittäin siirretty parempaan käyttöön, ja Fiat on muutettu keskimoottoriseksi sekä takavetoiseksi. Uusi voimanlähde on todella eksoottista perua, koska se on lainattu moottoripyörästä.


Vuoden 2012 Kawasaki Ninja ZX-14R:stä napattu mylly tuottaa mukavat 250 hevosvoimaa, ja se kiertää 12 000 rundiin asti. Niinpä myös soundit ovat hieman eri tasoa kuin alkuperäisessä Cinquecentossa. Tätä yksilöä ei voi kutsua sleeperiksi edes ulkokuorensa perusteella, koska autoa koristavia lokasuojien levikkeitä ja etuhelmaa ei voi olla huomaamatta. Pullistusten alla piilevät rutkasti vakiota leveämmät slicksit, ja jopa etuvalot sekä takapuskuri on jätetty pois painonsäästön nimissä.

Auto onkin puhdas ratakilpuri, ja niinpä myös katuauton sisusta on saanut tehdä tilaa turvakaarille, kuskin kuppipenkille, kisatyyliselle ratille ja karsitulle mittaristolle. Katso oheiselta videolta, kuinka pikku-Fiat kiitää radalla Kawasakin tekniikan voimin:

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...