Fiat on tehnyt monta ikimuistettavaa ja hienosti muotoiltua pikkuautoa, mutta 1990-luvun alussa lanseerattu Cinquecento ei valitettavasti kuulu tähän joukkoon. Takamoottorisen 126:n seuraajaksi esitelty pikku-Fiat oli harvinaisen tylsästi muotoiltu laatikko, jonka tekniikassakaan ei ollut mitään ihmeellistä. Puolassa tehty pikkuinen oli kuitenkin edullinen, mikä teki siitä aikanaan varsin suositun valmistusmaansa lisäksi myös Italiassa.
Cinquecentosta oli budjettihenkisen perusmallin lisäksi tarjolla Sporting-niminen urheiluversio, joka ei kuitenkaan tehnyt nimelleen varsinaisesti oikeutta. Sportingia vauhditti nimittäin 54-heppainen 1,1-litrainen kone, joka ei saanut ihmeitä aikaan edes pienessä ja kevyessä autossa. Virittäjät ovatkin yleensä katselleet muualle sopivaa aihiota etsiessään, mutta Cinquecentostakin saa rakennettua todellisen tykin.
Tällöin autosta ei tosin jää jäljelle kuin kuoret. Nettiin putkahti nyt rankasti modifioitu yksilö, jonka tekniikka on mahdollisimman kaukana alkuperäisestä. Konepellin alla majaillut pieni neloskone on nimittäin siirretty parempaan käyttöön, ja Fiat on muutettu keskimoottoriseksi sekä takavetoiseksi. Uusi voimanlähde on todella eksoottista perua, koska se on lainattu moottoripyörästä.
Vuoden 2012 Kawasaki Ninja ZX-14R:stä napattu mylly tuottaa mukavat 250 hevosvoimaa, ja se kiertää 12 000 rundiin asti. Niinpä myös soundit ovat hieman eri tasoa kuin alkuperäisessä Cinquecentossa. Tätä yksilöä ei voi kutsua sleeperiksi edes ulkokuorensa perusteella, koska autoa koristavia lokasuojien levikkeitä ja etuhelmaa ei voi olla huomaamatta. Pullistusten alla piilevät rutkasti vakiota leveämmät slicksit, ja jopa etuvalot sekä takapuskuri on jätetty pois painonsäästön nimissä.
Auto onkin puhdas ratakilpuri, ja niinpä myös katuauton sisusta on saanut tehdä tilaa turvakaarille, kuskin kuppipenkille, kisatyyliselle ratille ja karsitulle mittaristolle. Katso oheiselta videolta, kuinka pikku-Fiat kiitää radalla Kawasakin tekniikan voimin: