87-vuotias rallilegenda sai oman erikoismallin uudesta Ministä – Hopkirk Edition on kunnianosoitus vuoden 1964 Monte Carlon rallin voittajalle

Alkuperäinen Mini Cooper nousi maailmankartalle rallimenestyksensä ansiosta. Minin ratissa kilpailleet Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen vaikuttivat merkittävästi Flying Finn -käsitteen syntyyn, mutta tärkeä osa oli myös Pohjois-Irlannissa syntyneellä Paddy Hopkirkillä.

Hopkirk nappasi vuonna 1964 Minin ensimmäisen Monte Carlo -voiton, mikä oli aikanaan suuri kansallisylpeyden aihe Isossa-Britanniassa. Kuskin ja auton lisäksi myös kartturi oli kotoisin sumujen saarelta, koska Hopkirkille luki nuotteja englantilainen Henry Liddon. Tarinassa oli mukana jopa Daavid ja Goljat -maisia piirteitä, koska piskuinen Mini jätti Ranskan Meri-Alppien serpentiiniteillä taakseen monia paljon isompia ja tehokkaampia autoja.

37-kilpailunumerolla varustettu Morris Mini Cooper S jätti sen verran pysyvän muistijäljen, että sitä pystytään hyödyntämään vielä lähes 57 vuotta myöhemmin nyky-Minin markkinoinnissa. Brittimerkki esitteli jo syyskuussa uuden Cooper S:n pohjalta tehdyn Hopkirk Edition -erikoismallin, ja nyt sellainen luovutettiin autolle nimen antaneelle rallilegendalle. Paddy Hopkirk on ehtinyt jo 87 vuoden ikään, mutta mies vaikuttaa edelleen hyvin pirteältä vanhasta ja uudesta Ministä kertoessaan.

Uusikin Mini on luonnollisesti punainen, ja siinä on valkoinen katto ralliklassikon tavoin. Lisäksi konepellin toista reunaa koristaa valkoinen raita, ja nokalla komeilevat rallihenkiset lisävalot. 37-kilpailunumeron tyylitelty versio on teipattu auton oviin, ja rallilegendan nimikirjoitus löytyy takaluukun kannen sekä konepellin lisäksi myös Minin kojelaudasta. Nokalla pörisevä kaksilitrainen turbokone luovuttaa 178 hevosvoiman huipputehon ja 280 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään luonnollisesti etupyörille.

Suosittelemme

Rallihenkisen erikoismallin vaihteistoksi sopii paremmin kuusipykäläinen manuaali, mutta automaattikin on tarjolla. Manuaaliversio kiihtyy nollasta sataan 6,8 sekunnissa, kun taas automaattivaihteisto nipistää tästä ajasta vielä sekunnin kymmenyksen pois. Suomen hintaa lienee turha edes pohtia, koska Hopkirk Edition jää ilmeisesti vain muutamien markkinoiden erikoisuudeksi. Suurin osa autoista menee todennäköisesti Brittein saarille, mutta jokunen yksilö aiotaan laivata myös Atlantin toiselle puolelle.

LähdeCarscoops

Lue lisää