BMW esitteli viime vuoden lopulla M4 CSL:n pohjalta tehdyn retrohenkisen 3.0 CSL:n M-divisioonan 50-vuotissynttäreiden huipennukseksi. Erikoisia autoja tehdään vain 50 kappaletta, ja valmistusprosessikin on kaikkea muuta kuin tavanomainen.
1970-luvun legendaarisesta ratakilpurista inspiraationsa saanut uusi 3.0 CSL maksaa ennakkotietojen perusteella noin 750 000 euroa, mikä tuntuu hurjalta summalta M4:n pohjalta tehdystä autosta. Summa selittyy kuitenkin ainakin osittain manufaktuurimaisella valmistusprosessilla, josta vastaa yli 30 hengen tiimi.

Auton perustuotanto tapahtuu BMW:n Dingolfingin tehtaalla esimerkiksi M4:n, M5:n ja M8:n tavallisempien mallien tavoin, mutta taatusti erottuvilla levikkeillä varustetun 3.0 CSL:n kori kootaan mikroskooppisen pienen valmistusmäärän ja tuotannon monien erityispiirteiden vuoksi tehtaan omalla alueella, jossa myös M4 GT4 -ratakilpurit valmistuvat.

Maalaamon puolella käytetään esimerkiksi omia sapluunoita, jotta klassiset M-raidat saadaan maalattua käsin korin pintaan. Lopullinen kokoonpano tapahtuu puolestaan toisessa paikassa, joka sijaitsee lähellä Dingolfingin päätehdasta. Lähes kahden viikon aikana autoihin sovitetaan esimerkiksi erityiset akselien komponentit, jotta alle saadaan pultattua keskimutterilla kiinnitettävät kisatyyliset vanteet. Myös korin monien hiilikuitupaneelien asennus vaatii oman aikansa.

Esimerkiksi konepelti, katto, kylkipaneelit ja puskurit maalataan BMW:n Landshutin tehtaalla, jossa työstä vastaavat muoviosiin erikoistuneet spesialistit. Koska korin raidat toteutetaan tavanomaisemman teippauksen sijasta maalaamalla, Landshutin väen täytyy varmistaa että raidat sopivat täsmällisesti yhteen Dingolfingissä itse koriin maalattujen raitojen kanssa. Tämän varmistamiseksi raitakuviot heijastetaan jokaiseen paneeliin laserin avulla, jolloin raitojen maalaaminen käsin helpottuu.
Suosittelemme

Kun kaikki osat ovat paikallaan, jokainen 3.0 CSL kiinnitetään vielä testipenkkiin ja viedään sen jälkeen testiradalle. Siellä M-divisioonan väki tekee 560 heppaa tuottavalle kolmilitraiselle tuplaturbokuutoselle ja manuaalivaihteistolle vielä viimeiset shakedown-testit, kunnes CSL toimitetaan onnelliselle omistajalleen.
