700 kilon Porsche – restomod-tyylisessä 912:ssa on neloskone ja kokonaan hiilikuituinen kori

Neloskoneella varustettu Porsche 912 painoi uutena noin 1000 kiloa, mikä on höyhensarjaa lähes kaikkiin uusiin autoihin verrattuna. Alkuperäisen 911:n pikkuveljestä saa kuitenkin tehtyä vielä paljon kevyemmän, jos auton vie KAMM-nimisen unkarilaispajan käsittelyyn.

Budapestissä toimivan KAMManufakturin lähtökohtana toimiva neloskoneinen 912 on piristävä poikkeus kaikkien 911-pohjaisten restomodien joukossa. 912:n etuna on edullisemman hinnan lisäksi pienempi paino, mutta auto on kärsinyt näihin päiviin asti 911:n säästömallin statuksesta. KAMM on keskittynyt erityisesti painonsäästöön, ja firma esitteli jo viime vuonna osittaisella hiilikuitukorilla varustetun version.

Kuva: KAMM

Siinä oli vielä peltikatto ja alkuperäiset takakyljet, joten vaaka näytti 750 kilon lukemaa. Nyt autoa saa myös kokonaan hiilikuidusta leivotulla korilla, jolloin massaa on enää 699 kilon verran. Alkuperäiseen autoon verrattuna paino on pienentynyt yli 300 kilolla, ja painonjakaumakin on saatu lähelle ihanteellista 50:50-suhdetta Porschen takapään kevyempien koripaneelien myötä.

Täyshiilikuituinen kori ei ole ainoa parannus 2024 KAMM 912c -nimisessä luomuksessa. KAMM on lisäksi työstämässä tehokkaampaa versiota Porschen nelipyttyisestä ilmajäähdytteisestä bokserikoneesta, ja tarkat speksit on luvattu kertoa myöhemmin. Modifioidun kaksilitraisen voimanlähteen tämänhetkinen versio tuottaa 170 hevosvoimaa, mikä on jo melkoinen kohennus alkuperäisauton 91 heppaan verrattuna.

Kuva: KAMM

Lisäksi sisustan puolelle tarjotaan uusia istuimia, päivitettyä ilmastointilaitetta sekä tuoretta äänentoistojärjestelmää, joka on yhteensopiva modernien liitettävyystoimintojen kanssa. Restomod-tyylisen Porschen aerodynamiikkaakin on viilattu paremman ajovakauden ja pienemmän melutason nimissä. Ostajat voivat valita korin ulkopinnan viimeistelyksi kuvissa näkyvän paljaan hiilikuidun, mutta luonnollisesti kori voidaan myös maalata asiakkaan toiveiden mukaisesti klassisemman tyylin mukaisesti.

Lisäksi saatavilla on rajattomaksi mainostettu valikoima yksilöllisiä vaihtoehtoja esimerkiksi penkkien, vanteiden, ulko- ja sisäpuolen koristeosien sekä räätälintyönä tehtyjen erikoismaalauksien osalta. Tästä voi jo päätellä, että unkarilaispajan erikois-Porsche ei ole mitään halpaa herkkua. Täyshiilikuituisella korilla varustetun KAMM 912c:n hinnat alkavat pyöreästä 400 000 eurosta, missä on jo mukana lähtökohtana käytettävä 912. Jos sellainen löytyy jo omasta takaa, pelkän muutostyön hinnaksi kerrotaan 360 000 euroa.

Suosittelemme

Kuva: KAMM

Osittain hiilikuituinen KAMM 912c on hieman edullisempi. Sen hinnat starttaavat 360 000 eurosta koko auton osalta, ja pelkästä muutostyöstä peritään 320 000 euroa. Suolaisista hinnoista huolimatta kysyntää on ilmeisesti riittänyt, koska KAMM ottaa parhaillaan vastaan tilauksia vuoden 2024 viimeisistä vapaista sloteista. Täyshiilikuituisten autojen ensimmäisiä asiakastoimituksia luvataan puolestaan jo ensi vuoden alkuun.

Kuva: KAMM
Kuva: KAMM
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat