Kerroimme äskettäin brittiomistajalla olevasta ensimmäisen sukupolven Skoda Octaviasta, jolla oli ajettu hieman normaalia enemmän. Tšekkiauton mittariin oli nimittäin kertynyt jo yli 432 000 mailin lukema, mikä vastaa noin 695 000 kilometriä. Huimasta ajomäärästä huolimatta Octavia porskutti komeasti. Autossa oli edelleen alkuperäinen 1,9-litrainen TDI-kone, ja turbokin oli vielä tehtaan jäljiltä. Jopa iskunvaimentimet olivat Skodan ensiasennustavaraa, mikä puhuu valmistuslaadun lisäksi myös hyvän ylläpidon puolesta.
CarThrottlen YouTube-sarjan tähtenä esiintyvällä Skodalla oli siis vielä paljon kilometrejä edessään, ja niinpä autolla on tehty viime aikoina oikein kunnon Euroopan turnee. Octavian nokka suunnattiin Lontoosta kohti Saksan Eifel-vuoristossa kiemurtelevaa legendaarista Nürburgringin rataa. Siellä tšekkidieselillä käytiin ajamassa yksi kierros hieman nopeamman kaluston joukossa. Octavia osoitti tällä reissulla myös taloudellisuutensa, koska koko reissu sujui paluumatkaa myöten yhdellä tankillisella.
Kotiinpaluun jälkeen auto vietiin vielä tehodynoon mitattavaksi. Autosta penkitettiin noin 107 heppaa alkuperäisten 90 hevosen sijasta, mikä on varsin hyvä suoritus 700 000 kilometriä ajetulta autolta. Octavia oli tosin saanut elämänsä jossakin vaiheessa miedon virityssoftan, joka on parantanut myös taloudellisuutta eikä ole näköjään vaikuttanut haitallisesti moottorin kestävyyteen. Ajomäärä alkoi kuitenkin näkyä auton ulkokuoressa ja sisustassa, joten hyvin palvellut Skoda päätettiin ottaa kunnon entisöinnin kohteeksi.
Suosittelemme
Lähes kaikki sisustan komponentit vaihdettiin samassa rysäyksessä RS-sporttiversiosta lainattuihin osiin, joten Octavian sisätilat ovat huomattavasti alkuperäistä näyttävämmät. Penkkien ja oviverhoilujen värimaailma on nyt mustavalkoinen, ja sporttijakkarat on verhoiltu nahalla. Lisäksi ohjaamo putsattiin perusteellisesti ennen uusien osien asennusta.
Jousitukseenkin vaihdettiin uusia palikoita, ja myös jarrut laitettiin uusiksi. Octavia sai lisäksi uudet renkaat, jotka on kietaistu grafiitinharmaaksi maalatuille aluvanteille. Kunnostetut kiekot näyttäisivät olevan peräisin Octavian sisarmallista, eli neloskorisesta VW Golf GTI:stä. Muutostyöt viimeisteltiin korinosien maalauksella. Puskurien tummat muovipalikat saivat ylleen mustaa maalia, ja muutamia koristeosia teipattiin mustaksi. Tumma sävy istuu hyvin yhteen uuden värin saaneiden vanteiden kanssa. Nyt Skoda jopa tuoksuu ihan oikealta autolta ainakin rakentajien omien sanojen mukaan. Ajetut kilometrit olivat siis ilmeisesti jättäneet sisustaankin ominaistuoksunsa, jonka pitäisi olla nyt historiaa.