600-heppainen VW Golf R laitettiin viivalle vakiokuntoisen Audi RS 6:n kanssa – kumpi voitti?

Kerroimme äskettäin varsin ainutlaatuisesta seiskakorisesta VW Golf R:stä, joka on ulkoisesti täysin vakio. Tässä tapauksessa ulkonäkö hämää kuitenkin pahasti, koska auto on varsinainen susi lammasten vaatteissa. Myös Golfin omistaja on astetta erikoisempi tapaus, koska rankasti viritettyä hot hatchia kuskaa 75-vuotias brittimies Arthur. Hän on ollut koko ikänsä todellinen bensapää, joten alun perin 300-heppaista Golf R:ääkään ei voitu jättää vakioksi.

Arthur halusi Volkkariinsa reilusti lisäpotkua, jota saatiin mm. Turbo Technicsin massiivisen ahtimen, uuden airboxin ja välijäähdyttimen, isomman bensapumpun sekä Milltekin käsialaa olevan putkiston avulla. Suhteellisen pienillä muutoksilla päästiin lähes uskomattomaan lopputulokseen, koska Golfin teholukema tuplaantui 300 hevosvoimasta 600 heppaan.


Autoa esiteltiin aluksi LivingLifeFastin YouTube-kanavalla, mutta ensimmäisellä videolla Golfilla päästiin kaasuttelemaan vain yleisillä teillä. Auton potentiaalista ei siis saatu vielä kunnon käsitystä, joten nyt Golf vietiin Ison-Britannian tunnetuimpiin kuuluvalle Santa Podin kiihdytyssuoralle. Arthur asettui siellä itse R:n puikkoihin, ja sopiva vastustaja löytyi läheltä.

Arthurin jälkikasvu on nimittäin perinyt isänsä autoinnostuksen, ja miehen poika Nick on hankkinut itselleen upouuden Audi RS 6:n. Maailman nopeimpiin farmareihin kuuluvaa autoa ei ole ainakaan vielä viritetty, mutta toisaalta RS:n nelilitraisesta tuplaturbokasista irtoaa jo vakiona muhkeat 560 hevosvoimaa. Lisäksi Audin vaihteiston välityssuhteet ovat viritettyä VW:tä optimaalisemmat kiihdytyskäyttöön, mutta toisaalta RS 6 myös painaa monta sataa kiloa enemmän kuin kompaktiluokan Golf R.





Molemmat autot ovat nelivetoisia, joten ne irtoavat viivalta ilman suurempia pito-ongelmia massiivisista teholukemista huolimatta. Katso seuraavalta videolta, kuinka isän ja pojan kaksinkamppailussa kävi. Sen voimme paljastaa, että molemmat autot ylsivät 11 sekunnin puolelle varttimaililla, mutta ajoiksi kellotetut 11,9 ja 11,0 ovat silti varsin kaukana toisistaan 400 metrin matkalla.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...