60 000 euron Kuplavolkkari myynnissä – keltamusta 1303 S GSR on yksi harvoista säästyneistä yksilöistä

Kuplavolkkareiden hinnat ovat nousseet viime vuosina. Kovin monen auton hintapyyntö ei silti yllä tämän jutun Kuplan lukemiin.

Saksalaisessa autoliikkeessä tarjolla olevan Volkkarin hinta selittyy kyseisen yksilön harvinaisuudella. Myynnissä oleva auto on nimittäin vain keväällä 1973 valmistettu 1303 S GSR ”Gelb-Schwarze Renner”, eli vapaasti suomennettuna keltamusta kilpuri. Kuplan hevosvoimalukema ei kuitenkaan huimaa päätä, koska takapellin alla pöhisee 50 hepan tehon tuottava 1,6-litrainen bokserinelonen.

Näillä voimavaroilla GSR yltää parhaimmillaan 145 km/h:n huippuihin. Tehoa tärkeämpää on auton ajettavuus, koska 1303-mallin uusittu etuakselisto teki autosta rutkasti turvallisemman ajaa kuin kaikista edeltäjistään. Luotettavuus ja laatukin olivat kohdallaan muihin aikalaisiinsa verrattuna, mutta bensaa GSR hörppi tavallisessakin ajossa yli kymmenen litraa satasella.

Keltamustassa erikoismallissa oli potentiaalia suurempiinkin teholukemiin, koska VW antoi virallisen luvan kutittaa GSR:n bokserista jopa 100 hevosvoimaa. Tämä aiheutti aikanaan suuren kohun Saksassa, jossa jopa maan liittoparlamentti puuttui asiaan. Poliitikot keskustelivat siitä, provosoiko keltamustan Kuplan räväkkä ulkonäkö tieliikenteeseen sopimattomaan käytökseen.

Suosittelemme

Saksan Jenan lähistöllä myynnissä olevaa GSR:ää mainostetaan alkuperäiseksi, mutta mahdollisista entisöinneistä ei kerrota mitään. Takalokasuojan lommosta ja ovien alareunoista pilkottavasta ruosteesta päätellen auto saattaa olla ainakin osittain jopa alkuperäisessä maalissaan. 60 000 euron hintapyyntö kuulostaa hurjalta, mutta ehkäpä Volkkarille löytyy vielä ostajansa. Hintaa selittää myös Kuplan harvinaisuus, koska 47 vuotta tehdyistä 3500 yksilöstä on ilmeisesti enää n. 60-100 autoa jäljellä.

GSR:n erottaa autolle nimenkin antaneesta keltamustasta värityksestä. Keltainen sävy tunnetaan Saturngelb-nimellä, joka saa kontrastia mattamustalla maalatusta nokkapellistä ja moottoritilan kannesta, puskureista, ovenkahvoista sekä koristelistoista. Sisustakin on tummanpuhuva, ja sporttista fiilistä luovat urheiluistuimet sekä kolmipuolainen ratti. Auton peltivanteitakin mainostettiin aikanaan sporttisiksi, mutta samat kiekot sai 1970-luvulla myös tavallisen 1303:n alle.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tappaja-auto Christine esitteli korinsa muotoja Järvenpään Autoshowssa

Viime viikonloppuna nähtiin murhanhimoinen siipikaunotar jenkkiautopainotteisessa autonäyttelyssä, jossa paikalla oli myös muita tunnettuja elokuva-autoja.

Pieni voi olla kaunista – Järvenpään Auto Show päätti tasokkaasti harrastekauden

Vielä ennen koronavuosia monen autoharrastajan kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa Lahdessa järjestetyn Jenkkiautonäyttelyn ja X-treme Car Show’n merkeissä. Koronatauon jälkeen Jenkkiautonäyttely pidettiin pienimuotoisemmissa puitteissa Järvenpään Aino Areenalla, ja tänä vuonna jatkettiin samalla paikalla.

Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Tyyliniekan uusimmat