60 000 euron Kuplavolkkari myynnissä – keltamusta 1303 S GSR on yksi harvoista säästyneistä yksilöistä

Kuplavolkkareiden hinnat ovat nousseet viime vuosina. Kovin monen auton hintapyyntö ei silti yllä tämän jutun Kuplan lukemiin.

Saksalaisessa autoliikkeessä tarjolla olevan Volkkarin hinta selittyy kyseisen yksilön harvinaisuudella. Myynnissä oleva auto on nimittäin vain keväällä 1973 valmistettu 1303 S GSR ”Gelb-Schwarze Renner”, eli vapaasti suomennettuna keltamusta kilpuri. Kuplan hevosvoimalukema ei kuitenkaan huimaa päätä, koska takapellin alla pöhisee 50 hepan tehon tuottava 1,6-litrainen bokserinelonen.


Näillä voimavaroilla GSR yltää parhaimmillaan 145 km/h:n huippuihin. Tehoa tärkeämpää on auton ajettavuus, koska 1303-mallin uusittu etuakselisto teki autosta rutkasti turvallisemman ajaa kuin kaikista edeltäjistään. Luotettavuus ja laatukin olivat kohdallaan muihin aikalaisiinsa verrattuna, mutta bensaa GSR hörppi tavallisessakin ajossa yli kymmenen litraa satasella.

Keltamustassa erikoismallissa oli potentiaalia suurempiinkin teholukemiin, koska VW antoi virallisen luvan kutittaa GSR:n bokserista jopa 100 hevosvoimaa. Tämä aiheutti aikanaan suuren kohun Saksassa, jossa jopa maan liittoparlamentti puuttui asiaan. Poliitikot keskustelivat siitä, provosoiko keltamustan Kuplan räväkkä ulkonäkö tieliikenteeseen sopimattomaan käytökseen.





Saksan Jenan lähistöllä myynnissä olevaa GSR:ää mainostetaan alkuperäiseksi, mutta mahdollisista entisöinneistä ei kerrota mitään. Takalokasuojan lommosta ja ovien alareunoista pilkottavasta ruosteesta päätellen auto saattaa olla ainakin osittain jopa alkuperäisessä maalissaan. 60 000 euron hintapyyntö kuulostaa hurjalta, mutta ehkäpä Volkkarille löytyy vielä ostajansa. Hintaa selittää myös Kuplan harvinaisuus, koska 47 vuotta tehdyistä 3500 yksilöstä on ilmeisesti enää n. 60-100 autoa jäljellä.

GSR:n erottaa autolle nimenkin antaneesta keltamustasta värityksestä. Keltainen sävy tunnetaan Saturngelb-nimellä, joka saa kontrastia mattamustalla maalatusta nokkapellistä ja moottoritilan kannesta, puskureista, ovenkahvoista sekä koristelistoista. Sisustakin on tummanpuhuva, ja sporttista fiilistä luovat urheiluistuimet sekä kolmipuolainen ratti. Auton peltivanteitakin mainostettiin aikanaan sporttisiksi, mutta samat kiekot sai 1970-luvulla myös tavallisen 1303:n alle.

>
LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...