508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen panostaa aiheeseen, mutta käyttövoimana on sähkö joko osittain tai kokonaan.

Sportti-Pösöjen kulta aika osui 1980-luvulle, jolloin 205:n pohjalta kehitetty B-ryhmän kilpuri teki selvää jälkeä rallin MM-sarjassa ja 205 GTi jätti kilpailijansa taakseen kadulla. Sittemmin Peugeotin ote sporttiautojen markkinoista alkoi herpaantua, ja GTi-kirjainyhdistelmän uudelleenlämmittely-yrityksetkin jäivät hieman puolitiehen. Nyt legendaarinen kirjainsarja on päätetty unohtaa kokonaan, ja jatkossa urheilulliset Peugeotit tottelevat PSE-nimeä.

Hieman kryptiseltä kuulostavat kirjaimet ovat lyhenne sanoista Peugeot Sport Engineered. PSE-brändätty 508 nähtiin konseptiautona jo muutama vuosi sitten, ja tuotantoversion myynti on käynnistymässä aivan näinä päivinä. 508 PSE on leijonamerkin nykylinjan mukainen pistokehybridi, joka ei vaaranna valmistajakohtaisten päästötavoitteiden täyttymistä. 1,6-litraista turbokonetta on täydennetty molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla, joiden kylkiäisinä saadaan myös neliveto.

Sähköistetty voimalinja tuottaa 360 hevosvoiman kokonaistehon ja 520 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään tiehen kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kautta. Sähköistetty sportti toimii samalla Peugeotin uuden ajan airueena, koska luvassa on muitakin urheiluversioita Auto Expressille haastattelun antaneen Jean-Philippe Imparaton mukaan. Ranskalaismerkin toimitusjohtajana työskentelevä Imparato kertoi, että tavoitteena on vähintään yhden merkittävän uutuuden lanseeraus vuodessa, ja jokaisesta uudesta mallista kehitetään myös sporttiversio.

Suosittelemme

Tämän myötä halutaan kuulemma kertoa, että sähkövoimaan siirtymisen ei tarvitse olla tylsää. Alle 50 gramman hiilidioksidipäästöilläkin halutaan pitää hauskaa, joten leijonamerkin tulevat urheilumallit ovat joko kokonaan tai osittain sähköisiä. Pistokehybriditekniikka toiminee hyvin isommissa autoissa, kun taas 208 GTi:n seuraajasta tulee hyvin todennäköisesti täyssähköinen. Samalla Peugeotin brändi pystytään asemoimaan markkinoilla entistä korkeammalle, mikä tarkoittaa myös entistä parempia katteita ympäristöystävällisyyden kylkiäisinä.

LähdeCarscoops

Lue lisää