508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen panostaa aiheeseen, mutta käyttövoimana on sähkö joko osittain tai kokonaan.

Sportti-Pösöjen kulta aika osui 1980-luvulle, jolloin 205:n pohjalta kehitetty B-ryhmän kilpuri teki selvää jälkeä rallin MM-sarjassa ja 205 GTi jätti kilpailijansa taakseen kadulla. Sittemmin Peugeotin ote sporttiautojen markkinoista alkoi herpaantua, ja GTi-kirjainyhdistelmän uudelleenlämmittely-yrityksetkin jäivät hieman puolitiehen. Nyt legendaarinen kirjainsarja on päätetty unohtaa kokonaan, ja jatkossa urheilulliset Peugeotit tottelevat PSE-nimeä.

-- MAINOS --

Hieman kryptiseltä kuulostavat kirjaimet ovat lyhenne sanoista Peugeot Sport Engineered. PSE-brändätty 508 nähtiin konseptiautona jo muutama vuosi sitten, ja tuotantoversion myynti on käynnistymässä aivan näinä päivinä. 508 PSE on leijonamerkin nykylinjan mukainen pistokehybridi, joka ei vaaranna valmistajakohtaisten päästötavoitteiden täyttymistä. 1,6-litraista turbokonetta on täydennetty molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla, joiden kylkiäisinä saadaan myös neliveto.

Sähköistetty voimalinja tuottaa 360 hevosvoiman kokonaistehon ja 520 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään tiehen kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kautta. Sähköistetty sportti toimii samalla Peugeotin uuden ajan airueena, koska luvassa on muitakin urheiluversioita Auto Expressille haastattelun antaneen Jean-Philippe Imparaton mukaan. Ranskalaismerkin toimitusjohtajana työskentelevä Imparato kertoi, että tavoitteena on vähintään yhden merkittävän uutuuden lanseeraus vuodessa, ja jokaisesta uudesta mallista kehitetään myös sporttiversio.

-- MAINOS --




Tämän myötä halutaan kuulemma kertoa, että sähkövoimaan siirtymisen ei tarvitse olla tylsää. Alle 50 gramman hiilidioksidipäästöilläkin halutaan pitää hauskaa, joten leijonamerkin tulevat urheilumallit ovat joko kokonaan tai osittain sähköisiä. Pistokehybriditekniikka toiminee hyvin isommissa autoissa, kun taas 208 GTi:n seuraajasta tulee hyvin todennäköisesti täyssähköinen. Samalla Peugeotin brändi pystytään asemoimaan markkinoilla entistä korkeammalle, mikä tarkoittaa myös entistä parempia katteita ympäristöystävällisyyden kylkiäisinä.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.