LP 500:ksi nimetty Lamborghini Countachin ensimmäinen prototyyppi esiteltiin maaliskuussa 1971 Geneven autonäyttelyssä. Proto tuhoutui valitettavasti kolme vuotta myöhemmin törmäystestissä, mutta nyt se syntyi jälleen uudelleen.
Asialla on Lamborghinin oma Polo Storico, joka toimii tehtaan virallisena entisöintiosastona. Tuntemattomaksi jäävä merkittävä autokeräilijä otti italialaismerkin väkeen yhteyttä loppuvuodesta 2017 ja tiedusteli mahdollisuutta rakentaa uudelleen Countachin ihkaensimmäinen prototyyppi. Myöhempiä tuotantomalleja puhdaslinjaisemman LP 500:n luominen uutena autona vaati yli 25 000 työtuntia. Projektissa käytettiin alkuperäisiä varaosia, käytettyjä komponentteja sekä täysin tyhjästä tehtyjä palikoita.
Esimerkiksi auton renkaat ovat tarkat kopiot 50 vuoden takaisista Pirelli Cinturato CN12 -kumeista. Geneven näyttelyauton renkaiden malli ja materiaali tutkittiin tarkkaan Pirellin arkiston ja vanhojen valokuvien avulla. Edessä 245/60 R14 – ja takana 265/60 R14 -kokoa edustavat uusiokumit ovat peräisin rengasvalmistajan Pirelli Collezione -sarjasta, ja niiden rakenne sekä materiaalit edustavat modernia teknologiaa klassisesta kuvioinnista huolimatta.
Väriäkään ei jätetty sattuman varaan, vaan Lamborghini Polo Storicon tiimi kaivoi arkistoistaan täsmälleen saman sävyn kuin vuonna 1971 nimeltään Giallo Fly Speciale. Kori syntyi puolestaan ensimmäisestä tuotanto-Countachista, eli vuoden 1974 LP 400:sta tehdyn 3D-skannauksen pohjalta. Linjojen hienosäätö 50 vuoden takaisen tutkielman kaltaisiksi vaati kuitenkin 2000 tunnin työn.
Suosittelemme
Lamborghini ei kerro uudesta tulkinnasta maksettua hintaa, mutta se on varmasti enemmän kuin nykyisen Aventadorin pohjalta tehdystä Countach LPI 800-4:stä perittävät reilut kaksi miljoonaa euroa. Moderni Countach-tulkinta esiteltiin myös äskettäin, joten Lamborghini ottaa kunnolla ilon irti ikoninsa 50-vuotisesta merkkipaalusta.