365 000 euron bussivolkkari myynnissä – virallisesti auto on Porsche

Vanhoja takamoottorisia bussi- ja pakettivolkkareita on usein tuunattu Porsche-tyyliin. 1980-luvun T3:sta on kuitenkin olemassa myös virallinen Porsche-versio, eli vain harvojen tuntema B32.

Porsche käytti tuolloin uusia malleja testatessaan tuki- ja huoltoautoina T3-korisia Volkkareita, mutta niillä ei tahtonut pysyä Stuttgartin merkin urheiluautojen perässä. Niinpä Porsche päätti tehdä pienen erän bussivolkkareita, joiden voimanlähteeksi sovitettiin 911 Carreran 3,2-litrainen bokserikuutonen. B32:ksi nimetyn luomuksen virallinen tuotantomäärä ei tunnu olevan kenenkään tiedossa, mutta se jäi hyvin todennäköisesti korkeintaan 10 yksilöön.

Tämän myötä B32 on yksi kaikkein harvinaisimmista autoista, joiden valmistajaksi on virallisesti merkitty Porsche. Nyt yksi näistä yksilöistä olisi tarjolla Hollannin Gelderlandin virallisella Porsche-jälleenmyyjällä. Kaupan oleva B32 on ensirekisteröity vuonna 1988. Voimansiirrosta vastaa manuaalivaihteisto, ja mittarissa on tällä hetkellä 130 770 kilometrin ajomäärä. Yksilön aitouden varmistaa Porschen oma alustanumero.

Vaikka sporttisella voimanlähteellä varustettu pikkubussi laitettiin kilpien väliin vuonna 1988, auto on rakennettu jo vuonna 1985. Helmiäisvalkoinen auto oli aikanaan Porsche-pomo Peter W. Schutzin omistuksessa, ja B32:n mukana tulevat Saksan rekisteröintipaperit. Harvinaisuus vaatisi hieman maalauksen ja oviverhoilujen ehostamista, mutta näiden töiden kustannusten ei pitäisi säikäyttää potentiaalisia ostajia. Autosta pyydetään nimittäin vaatimattomat 364 900 euroa, jolla saisi Keski-Euroopassa esimerkiksi kaksi upouutta 911 GT3:a.

Suosittelemme

Ne ovat kuitenkin tusinatavaraa B32:een verrattuna, joita on todella harvoin myynnissä. 911 Carreran 3,2-litraisen voimanlähteen tuottamat 231 hevosvoimaa ja niiden kaappimaiselle autolle mahdollistama 185 km/h:n huippunopeus eivät kuulosta tänä päivänä kovin ihmeellisiltä luvuilta, mutta 1980-luvulla Porschen bokserikuutonen VW T3:n korissa oli melkoinen jymypaukku. Kyseessä on tänä päivänäkin todellinen sleeper, jota juuri kukaan ei tunnista ”aidoksi” Porscheksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat