3.0 CSL on taas täällä – uuden BMW M4:n pohjalta tehty retromalli on M:n 50-vuotisjuhlien 560-heppainen huipennus

BMW:n Motorsport-divisioona juhlistaa tänä vuonna puolen vuosisadan mittaista merkkipaaluaan. Fanit eivät olleet kovin innoissaan muutama kuukausi sitten lanseeratusta möhkälemäisestä XM:stä, mutta nyt esitelty juhlavuoden huipennus lienee myös perinnetietoisten makuun.

Tämä koskee auton 3.0 CSL -nimeäkin, joka on lainattu suoraan 1970-luvun ratakisoja dominoineelta ”Batmobilelta”. Toinen inspiraation lähde on vuonna 2015 esitelty BMW 3.0 CSL Hommage -konsepti, joka oli kuitenkin omaleimaisemman oloinen kuin piensarjatuotantoon saatu coupé. Tämä johtuu siitä, että tuotantoauto on käytännössä uudet koripaneelit saanut M4, jonka tekniikkaakin on kuitenkin viilattu.

Traditionalistit lienevät erityisen mielissään uuden 3.0 CSL:n munuaismaskista. Se ei edusta melko suuresta koostaan BMW:n nykyisin suosimaa majavanhammastyyliä, vaan esikuvana on selvästi palvellut seitsemän vuoden takaisen tutkielman maski. Rekisterikin on saatu mahdutettua maskin alle, ja M4 CSL:stä lainatut keltaisilla päiväajovalonauhoilla varustetut ajovalot ovat saaneet uutta ilmettä osittain niiden päälle menevien koripaneelien myötä.

Alumiinista ja hiilikuituvahvisteisesta muovista tehdyt koripaneelit tekevät kunniaa 1970-luvun esikuvan levikkeille, ja löytyvätpä uudesta tulkinnasta jopa klassikon kaltainen kattospoileri sekä hienovaraiset viittaukset alkuperäisen 3.0 CSL:n etulokasuojien kiduksiin. Myös takimmaiset kattopilarit ovat saaneet klassisen Hofmeister-taitoksen sekä ikkunalistaan upotetun BMW:n logon, joka löytyi aidon ja alkuperäisen CSL:n C-pilarista.

Suosittelemme

Takarekisteri on puolestaan siirtynyt M4:n takavalojen välistä takapuskuriin, jonka alareunassa komeilee neljää isoa putkenpäätä ja titaanista äänenvaimenninta reunustava diffuusori. Valkoista ja klassisia M-raitoja yhdistelevä maalaus vie kuulemma hurjan määrän käsityötunteja, ja kontrastia saadaan vielä kullanvärisistä vanteista, jotka ovat edessä 20- ja takana 21-tuumaiset.

Sisusta on hyvin lähellä M4:ää, mutta spesiaalimpaa henkeä on yritetty loihtia alcantaralla sekä mattapintaisella hiilikuidulla ja takapenkin tilalle sovitetulla kypärätelineellä. Lisäksi hiilikuituisia kuppipenkkejä koristavat 3.0 CSL -logot, ja kunkin yksilön järjestysnumero näkyy kojelaudan laatasta. Retrohenkisin yksityiskohta on kuusipykäläisen manuaalivaihteiston valkoinen nuppi.

Sisustan puolella painoa on säästetty mm. hiilikuituvahvisteisesta muovista tehdyillä oviverhoilujen osilla sekä karsimalla äänieristystä. Autolla on kuitenkin edelleen painoa 1624 kilon verran, eli ainoastaan kilon vähemmän kuin automaattivaihteisen M4 CSL:n kohdalla. Teho-painosuhde on silti enemmän kuin kunnossa, koska autoa vauhdittaa BMW:n historian tehokkain tuotantokuutonen. Kolmilitrainen tuplaturbokone luovuttaa takapyörille 560 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä.

Pitoa kohentaa aktiivinen M-tasauspyörästö, ja autosta löytyvät myös mukautuva M-jousitus sekä hiilikuitukeraamiset jarrut. Uutta CSL:ää valmistetaan ainoastaan 50 kappaleen sarja, joka naputellaan kasaan vain kolmen kuukauden aikana. Hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta kaikesta päätellen kyseessä on baijerilaisvalmistajan tämänhetkisen valikoiman arvokkain malli, jota myydään vain harvoille ja valituille.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat