2024 Lada Nivassa on jälleen ABS-jarrut

Niva Legendin 47 vuotta vanha moottori on myös päivitetty Euro 5 -yhteensopivaksi.

Kuva: AvtoVAZ.

Vanhanaikainen Lada Niva Legend on juuri päivitetty mallivuodelle 2024 ominaisuudella, joka on ollut käytössä suurimmassa osassa maailmaa jo vuosikymmeniä. Kyseessä on lukkiutumaton jarrujärjestelmä, joskaan kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun autonvalmistaja tarjoilee varustetta asiakkailleen.

Venäläinen autonvalmistaja AvtoVAZ on valmistanut Niva-malliaan melko maltillisin muutoksin vuodesta 1977 saakka, joskin sitä on ehtinyt saada aikaisemmin ABS:n kanssa. Ominaisuudesta jouduttiin kuitenkin luopumaan Venäjää vastaan asetettujen sanktioiden vuoksi, jotka olivat seurasta maan aloittamasta hyökkäyssodasta Ukrainassa. Nivat onkin tähän saakka valmistettu ilman ABS-jarruja ja turvatyynyjä vuoden 2022 puolivälistä lähtien.

Kuva: AvtoVAZ.

Turvallisuutta lisäävä jarrujärjestelmä ei ole ainoa päivitys, jonka Niva Legend on saanut mallivuodelle 2024. Maastoauton moottori on päivitetty niin, että se on Euro 5 -määräysten mukainen. Kyseessä on melkoinen uudistus ottaen huomioon, että nykyinen malli rakennettiin vuonna 1996 käyttöön otetun Euro 2 -standardin mukaan, joka on kaukana useimmista nykyaikaisista moottoreista.

Ladan uudistukset ovat tästäkin huolimatta jälkijättöisiä, sillä Euro 5 -säännökset ovat olleet voimassa jo vuodesta 2009. Euro 6 otettiin käyttöön puolestaan vuonna 2014 ja Euro 7 -lait voitaisiin toteuttaa vuonna 2025. Niva Legendiin tehtyjen uudistusten myötä mallin aloitushinta on hypännyt 829 900 ruplasta (noin 8300 euroa) 927 500 ruplaan (noin 9300 euroa).

Kuva: AvtoVAZ.

Myös nykyaikaisempaan Lada Niva Traveliin on tehty kourallinen päivityksiä. Se myös varustetaan nykyisellään ABS:llä, ja mukana tulee myös vakionopeussäädin, ajotietokone, taustavalaistu mittaristo ja kaksiväriset kevytmetallivanteet. Tämän mallin lähtöhinta on myös noussut 1 198 900 ruplasta (hieman vajaa 12 000 euroa) 1 215 000 ruplaan (12 150 euroa). Näin pieni hinnankorotus vaikuttaa sinänsä asiakkaan silmistä katsottuna varsin maltilliselta, jos vastineeksi saa kaikenlaista uutta mukavaa hilavitkutinta.

Kuva: AvtoVAZ.
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat