20 000 euron sähköauto on tässä – uutta Citroën C3:a saa myös polttomoottorimallina

20 000 euron hintaluokan sähköautoista on puhuttu paljon, ja eri valmistajilta on lähivuosina tulossa tähän luokkaan lukuisia uusia B-segmentin malleja. Ensimmäisenä apajille ehti Citroën, joka esitteli Pariisissa upouuden C3:n.

Tällä hetkellä voidaan puhua ë-C3:sta, koska auto debytoi sähkömoottorin voimin ja polttomoottoriversio on tulossa vasta myöhemmin. Sama koskee edullisempaa sähkömallia, jota luvataan markkinoille vuonna 2025 maagisen rajapyykin alittavaan 19 990 euron hintaan. Sitä ennen tarjolla on hieman kalliimpi sähkömalli, jota voisi kuitenkin luonnehtia myös varsin edulliseksi 23 300 euron lähtötaksansa myötä.

Kuva: Citroën

Edullisuus näkyy myös uutuuden perusrakenteessa, joka on ilmeisesti sukua Intiassa ja Etelä-Amerikassa jo kaksi vuotta sitten debytoineelle New C3:lle. Näistä lähtökohdista myös Euroopan C3 on muuttunut pieneksi crossoveriksi, joka vaikuttaa edeltäjäänsä kapeammalta ja korkeammalta. Auto onkin vanhaa C3:a peräti 80 milliä korkeampi, mutta todellisuudessa myös leveys on kasvanut kuudella millillä ja pituus 19 millillä.

Muotoilun osalta uutuus on turhankin geneerisen oloinen Citroëniksi. Takaviistosta katsottaessa mieleen tulee jopa Volkswagen T-Cross samankaltaisten tummien takavalojen ja mittasuhteiden myötä, mutta C3:n keulasta löytyy sentään hieman omintakeisempaa otetta Oli-konseptiautosta inspiraationsa saaneiden etuvalojen myötä. Uutuus on myös ensimmäinen merkkinsä edustaja, jossa käytetään Citroënin uutta logoa ovaalilla pohjalla.

Kuva: Citroën

Sisätiloista omaleimaisempaa sitikkatyyliä löytyy jo enemmän. Kojelautaa hallitsevat vaakasuorat linjat, ja kaksipuolaisen ratin kehä on litistettyä mallia. Mittaristo on puolestaan kutistunut aivan tuulilasin alareunaan viedyksi litteäksi mininäytöksi. Tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on sijoitettu entistä korkeammalle, ja käytännöllisyyttä kohentavat myös monet säilytyslokerot. Lisäksi ilmastoinnin säätöjä varten on maltettu säilyttää omat nappinsa.

Sisätiloja mainostetaan myös entistä tilavammiksi, ja sisään nousemisen pitäisi olla vaivattomampaa edeltäjää korkeamman korin vuoksi. Tavaratilan perusvolyymiksi kerrotaan 310 litraa, missä on kasvua kymmenen litran verran. Mukavuudesta huolehtii muiden nyky-Citroëneiden tapaan hydraulisilla vaimennusyksiköillä varustettu Advanced Comfort Suspension -jousitus, joka kuuluu uuden C3:n kaikkien versioiden vakiovarusteisiin. Lisäksi penkeissä on tuttuun sitikkatyyliin ekstrarunsaat toppaukset.

Suosittelemme

Kuva: Citroën

Alkuvaiheessa tarjolle tulevaa sähkömallia vauhdittaa etupyöriin yhdistetty sähkömoottori, jonka 113 hevosvoimaa riittävät 11 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan ja 135 km/h:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen. 44 kWh:n akkupaketti mahdollistaa puolestaan parhaimmillaan 320 kilometrin toimintasäteen. 100 kilowatin latausteholla akut täyttyvät nopeimmillaan 26 minuutissa 20 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista. Vuonna 2025 myyntiin tulevan edullisemman sähköversion pitäisi yltää noin 200 kilometrin toimintamatkaan, ja perässä seuraa myös todennäköisesti 1,2-litraisella kolmipytyllä varustettu bensamalli.

Slovakiassa valmistetun uuden ë-C3:n myynti starttaa yhdeksässä Euroopan maassa ensi vuoden toisen neljänneksen aikana edellä kerrottuun 23 300 euron hintaan, mutta Suomen osalta hinta on vielä auki. Päästöpohjaisen autoverotuksen pitäisi taata, että summa ei liene täälläkään ainakaan paljon korkeampi. Enemmän tilaa tarvitseville tarjotaan jatkossakin C3 Aircrossia, joka muuttuu seuraavassa sukupolvessaan seitsemänpaikkaiseksi.

Kuva: Citroën
Kuva: Citroën
LähdeCarscoops

Lue lisää