MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

1995 BMW M3 Lightweight oli jenkkien hardcore lohtu-Ämmä

Pohjois-Amerikan toisen sukupolven oma M3-variantti on tavallaan E30 M3:n henkinen sukulainen.

Kuva: Bring A Trailer.

Kun halutaan keskittyä rata-ajoon, niin vähemmän voi olla enemmän. Mitä tehdään, kun halutaan parempaa ketteryyttä, lyhyempiä jarrutusmatkoja ja parempaa teho-painosuhdetta? Toki voidaan virittää enemmän moottoria, ja valita parempia renkaita taistelussa fysiikkanlakeja vastaan, mutta jos haluaa reivata, on mukavampi laihduttaa ylimääräiset kilot pois. Vuonna 1995 BMW teki viimeksi mainitun tempun M3 Lightweight -mallinsa kanssa, joka oli tarkoitettu Pohjois-Amerikan markkinoille.

Juttumme vuosimallin 1995 BMW M3 Lightweight on kirjoitushetkellä myynnissä Bring a Trailer -sivustolla. Kyseessä on melkoinen harvinaisuus, sillä se on yksi vain 126:sta valmistetusta erikoismallista. Nämä kaikki saivat pintaansa Alpine White -värin, mutta yhdessäkään ei ollut yhtään hevosvoimaa enemmän kuin tavallisessa jenkkimallin M3:ssa, Kaikki olivat silti suorastaan taianomaisia ajaa.

Kuva: Bring A Trailer.

Kun toisen sukupolven M3 saapui Yhdysvaltoihin, sen tehon heikkenemisestä eurooppalaiseen malliin verrattuna valitettiin paljon – ja aivan aiheesta. Yhdysvaltalaisen auton moottori tuotti nimittäin ainoastaan 240 hevosvoimaa 286 hevosvoiman sijaan. USA-mallin M3:n jousitus oli myös hieman pehmeämpi, ja se ei saanut myöhempien Euro M3 -autojen kuusivaihteista manuaalilaatikkoa, vaan tyytyminen oli automaattivaihteistoon. Se oli kaikesta huolimatta loistava auto ajaa, mutta kaltoin kohdelluille BMW:n jenkkifaneille haluttiin silti tuoda lohtua.

BMW onnistui karsimaan reilut 90 kiloa E36:n painosta säästäen kaikessa matoista äänentoistoon, ja aina ilmastointiin saakka, sekä vaihtamalla autoon alumiiniset ovipinnat. Lisäksi jousitus vaihdettiin jäykempään euromalliin, siihen asennettiin matalampi 3:23,1 välityssuhde, säädettävä etuilmanohjain, korkea takasiipi, ja autot toimitettiin takakontissa lymyilevillä ylimääräisillä jäykistysosilla, jotka omistaja sai itse asennella paikoilleen.

Suosittelemme


Kuva: Bring A Trailer.
Kuva: Bring A Trailer.

Tämän auton matkamittarissa on 29 000 mailia, ja siihen on tehty yksi muutos. Kolmannen osapuolen moottorin ohjausyksikön pitäisi kutitella henkiin jenkkien 3,0 litran rivikuutosta paremmin, mutta muutoin se on pidetty alkuperäiskuntoisena. Pieniä kosmeettisia puutteita on havaittavissa, mutta eihän tällaista autoa ole tarkoitettu säilytettäväksi peitteen alla autotallissa. Kyseessä on kaikkiaan mallikappale autosta, joka tuottaa sitä kuuluisaa ajamisen iloa.

M3 Lightweight onkin oikea antiteesi uusille isoille ja raskaille M-autoille. Nykyään tätä vapaasti hengittävää moottoria voisi pitää tehoiltaan vaatimattomana, ja ohjauskin voi tuntua hieman hitaalta. Moottoria on kuitenkin helppo viritellä, ohjaus antaa kristallinkirkkaan palautteen, ja pienet korin kallistelutkin vain kertovat ennakkoon, mitä auto haluaisi seuraavaksi tehdä. Sehr gut, sanoisi sakemanni.



Lue lisää