Ensi alkuun se näyttää jopa liiankin futuristiselta. Tarkemmin tutkittuna, se veikkasi jopa pelottavan tarkasti tulevaisuuteen.
Pontiac Pursuit tehtiin vuonna 1987 tulevaisuuden auton prototyypiksi. Tarkemmin ottaen sen oli tarkoitus ennustaa, miltä autot näyttäisivät vuonna 2000. Ulkonäöltään Pursuit oli tavoitevuottaan edellä, sillä vasta autot kuten Mercedes EQXX, ja muut vastaavat viime aikojen konseptisähköautot ovat alkaneet muistuttaa sitä futuristisuudessaan.
Pontiacissa oli myös infotainment-järjestelmä, joka vaihtoi mittareita ja valitsimia näytöille ja painikkeille. Erilaiset lukuisat informaatiot aina ajonopeuksista lämpötiloihin ovat niitä asioita, joilla autonvalmistajat haluavat tänäkin päivänä kikkailla. Siinä Pontiac meni hieman metsään, kuinka vähän kuluttajat haluaisivat katsella erilaisia näyttöruutuja autoissaan. Pursuitissa luotetaan myös erilaisten nappuloiden isoon määrään, sillä oikeaan kosketusnäyttöön ei vielä tuon ajan tekniikka kyennyt.
Suosittelemme
Toisaalta Pontiac Pursuit ennusti oikein auton navigointijärjestelmän, tv-ruudut istuinten niskatuissa ja että ratti on kuljettajan hermokeskus kaikkine painikkeineen. Jopa lento-ohjaimen näköinen ohjauspyörä on ehditty apinoida Teslaan, joskin sen vastaanotto kuluttajien keskuudessa on ollut ristiriitaista. Pursuit prototyypin elektroninen nelipyöräohjaus on myös jälleen muodissa, kun GMC Hummer EV:n kaltaiset autot ovat toteuttaneet sen käytännössä. Tosin Pontiac on ollut tämän järjestelmän suhteen ylioptimistinen, sillä nelipyöräohjaus on 35 vuotta myöhemminkin edelleen kaikkea muuta kuin valtavirtaa.
Pursuitin konepellin alta löytyi 200 heppainen turboahdettu nelisylinterin moottori, mikä oli sinällään erinomainen veikkaus nykyaikaisen taloudellisen auton moottoriksi. Vaikka Pursuit näyttääkin tänä päivänä jo menneen ajan autotutkielmalta, se oli silti kokonaisuutena edellä aikaansa, ja näki kirkkaasti tavoitevuottaan pidemmällekin.